Didaktika tělesné výchovy v předškolním vzdělávání - KMDTV

 

Stručná anotace předmětu:

Teoretická příprava studentů na různé formy pohybových aktivit v mateřské škole. Didaktické principy, zásady, postupy organizační a metodicko-organizační formy používané s ohledem na věkové zvláštnosti dětí předškolního věku. 

 

Obsah předmětu:

Předmět didaktiky tělesné výchovy. Východiska pro realizaci pohybových aktivit a činností u dětí nejmladšího věku. Zdatnost dětí. Vliv tělesné výchovy v oblasti kognitivní a afektivní. Řízení pohybových činností a tělesné výchovy v mateřské škole a v předškolním věku. Vyučovací postupy, metody, didaktické styly. Organizační formy. Obsah tělesné výchovy v předškolním věku. Motorické učení, pohybové dovednosti a schopnosti, základní pojmy kinantropologie. Rámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání a tělesná výchova, cíle a úkoly pohybových činností ve výchovném procesu v mateřské škole. 

 

Zápočtové požadavky v akad. roce 2021/2022:

1. Aktivní účast v semináří- samostatná a skupinová práce. 
2. Představení konkrétního zvoleného ŠVP z pohledu tělesné výchovy a výchovy k pohybu. Student zpracuje vybrané ŠVP do stručného přehledu, který prostřednictvím prezentace představí (s využitím webu zvoleného předškolního zařízení, ppt, ...). Na společné konzultaci 23.10. budou některé studentky vylosovány a zpracované ŠVP představí. Prezentaci je potřeba nahrát do této složky drive.google.com/drive/folders/1Bkw5eE6bIiGIOm3O9b2hGf5JC1Fla5GZ?usp=sharing   do pátku 22.10. 2021!!!!

3. Příprava na řízenou pohybovou činnost ve zvolené MŠ - popsat organizaci a zajištění bezpečnosti, vhodné metodicko organizační formy, vyučovací metody, didaktické styly, cíl hodiny, klíčové kompetence, obsah, časový rozvrh, stavbu hodiny; provázat přípravu na tělesnou výchovu s celodenním výchovným programem: vyjádřit cíl navržené vazby, promyslet a popsat integraci s dalšími vzdělávacími oblastmi, činnosti, naplánovat časový rozvrh. Průpravná část má část mobilizující a protahující a část preventující vadné držení těla - celkem 8 až 10 cviků. Průpravná část NEzačíná ve stoji. Hlavní část NEobsahuje překážkovou dráhu (pouze pokud to je jen jedna z činností) a hlavní část NENÍ vedena hromadnou sociálně interakční formou. Příprava by měla splňovat časový rozsah 30-40 minut. Odevzdat v elektronické podobě do 30.11.2021 (nahrát do této složky: drive.google.com/drive/folders/1AiDkHJdzxgc-bZiknrCLXe-T1fIuDzsN?usp=sharing )

Formulář pro vypracování:  

PŘÍPRAVA NA VJ TV MŠ

Základní studijní materiál potřebný k vypracování příprav k najití v této ppt prezentaci: POHYB v did. procesu a v publikaci Dvořáková, H. (2000). Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy str. 43-54.

4. Zápočtový písemný test.

 


Studijní materiály, ze kterého bude zápočtový test vycházet:

 

Prezentace ze semináře: PMDTV a KMDTV 2021

RVP PV – především oblast Dítě a jeho tělo

Dvořáková H. (2011). Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Kapitoly 1 (str. 2-11), 3.1 (str. 27-49), 3.5 (str. 82-85), 3.6. (str. 85), 3.6.2 a až do konce knihy (str. 97-142).

Dvořáková H. (2000). Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Kapitoly: 5.1.2 Výchova ke správnému držení těla , 6.2.5 – Jednotka tělesné výchovy, 6.2.6 Efektivnost TV procesu, kvalita práce učitele, 6.2.7 TV v režimu mateřské školy. 

 

                Rozšířující literatura: Dvořáková, H. (2011). Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. 

 
Další literatura - viz sylabus předmětu