Didaktika tělesné výchovy v předškolním vzdělávání - PMDTV

 

Stručná anotace předmětu:

Teoretická příprava studentů na různé formy pohybových aktivit v mateřské škole. Didaktické principy, zásady, postupy organizační a metodicko-organizační formy používané s ohledem na věkové zvláštnosti dětí předškolního věku. 

 

Obsah předmětu:

Předmět didaktiky tělesné výchovy. Východiska pro realizaci pohybových aktivit a činností u dětí nejmladšího věku. Zdatnost dětí. Vliv tělesné výchovy v oblasti kognitivní a afektivní. Řízení pohybových činností a tělesné výchovy v mateřské škole a v předškolním věku. Vyučovací činnosti učitele v tělesné výchově. Vyučovací postupy, metody, didaktické styly. Organizační formy. Obsah tělesné výchovy v předškolním věku, efektivnost vyučovacího procesu, kvalita práce učitele. Motorické učení, pohybové dovednosti, vztah vyučování a učení se, řízení a objevování. Rámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání a tělesná výchova, cíle a úkoly pohybových činností ve výchovném procesu v mateřské škole. 

 

Zápočtové požadavky v akad. roce 2021/2022:

1. Aktivní účast v seminářích - samostatná a skupinová práce v hodinách 
2. Představení konkrétního zvoleného ŠVP z pohledu tělesné výchovy a výchovy k pohybu. Student zpracuje vybrané ŠVP do stručného přehledu, který prostřednictvím prezentace představí (s využitím webu zvoleného předškolního zařízení, ppt, ...). PŘIPRAVIT DO 21.10. 2021 !!!

3. Příprava na řízenou pohybovou činnost ve zvolené MŠ - popsat organizaci a zajištění bezpečnosti, vhodné metodicko organizační formy, vyučovací metody, didaktické styly, cíl hodiny, klíčové kompetence, obsah, časový rozvrh, stavbu hodiny; provázat přípravu na tělesnou výchovu s celodenním výchovným programem: vyjádřit cíl navržené vazby, promyslet a popsat integraci s dalšími vzdělávacími oblastmi, činnosti, naplánovat časový rozvrh. Průpravná část má část mobilizující a protahující a část preventující vadné držení těla - celkem 8 až 10 cviků. Průpravná část NEzačíná ve stoji. Hlavní část NEobsahuje překážkovou dráhu (pouze pokud to je jen jedna z činností) a hlavní část NENÍ vedena hromadnou sociálně interakční formou. ODEVZDAT VYTIŠTĚNÉ DO 18.11. 2021 !!!

4. Zápočtový písemný test.

 

ukládání zpracovaných ŠVP prezentací:  drive.google.com/drive/folders/117HVB47zVGJZbKawFY_YX4ShyRzcfADf?usp=sharing

 

Zapisování praxí:

docs.google.com/spreadsheets/d/1oaCVKoLFXwsytgp-Df5PcbG1IgMR3aXbkBPpgvWzdmo/edit?usp=sharing
 

                Inspirace pro pohybové činnost (rozvoj pohybových schopností): www.youtube.com/watch?v=QP97LHwjg4Y    PE Curriculum for Kindergarten Age Children with Sport Games and Activities

 

Studijní materiál, ze kterého bude písemný zápočtový test vycházet:

 

Prezentace ze seminářů (viz níže)

RVP PV – především oblast Dítě a jeho tělo

Dvořáková H. (2011). Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Kapitoly 1 (str. 2-11), 3.1 (str. 27-49), 3.5 (str. 82-85), 3.6. (str. 85), 3.6.2 a až do konce knihy (str. 97-142).

Dvořáková H. (2000). Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Kapitoly: 5.1.2 Výchova ke správnému držení těla , 6.2.5 – Jednotka tělesné výchovy, 6.2.6 Efektivnost TV procesu, kvalita práce učitele, 6.2.7 TV v režimu mateřské školy. 8.4 Prevence vad v držení těla, 8.5 Příklady cvičebních celků se zaměřením na prevenci vadného držení těla (příklad 1 a 2)

 

Prezentace ze semínářů a přednášek:


PMDTV a KMDTV 2021 pro studentky

 

 

                Rozšířující literatura: Dvořáková, H. (2011). Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. 

 

 

PŘÍPRAVA NA VJ TV MŠ

 

Video k pohybovým dovednostem: www.youtube.com/watch?v=3e6f14CqlAc&t=596s

 
 
 
 
Další literatura - viz sylabus předmětu