BPOHR/PPOHR - pohybové hry

Cílem předmětu je se podrobně seznámit s teorií i praxí pohybových her, vyzkoušet a rozvinout své dovednosti v této oblasti a získat zásobník her.

 

Výuka v zimním semestru 2021/22 probíha v tělocvičně FLOT.
První skupina má výuku v čase 8:15-9:00, druhá skupina 9:55-10:40.
S sebou je potřeba sportovní oblečení a do tělocvičny vstupujete v čistých sálových pevných botech. Sundáváte si řetízky, náramky a větší náušnice.

 

Požadavky k zápočtu v akademickém roce 2021/2022:

  1. aktivní účast v hodinách - v patřičném cvičebním oblečení se student zúčastní všech aktivit hodiny
  2. aktivita do rušné části hodiny - náhodným výběrem jsou vybráni 1-2 studenti, kteří zrealizují připravenou aktivitu
  3. pedagogický mikrovýstup na zadané téma v hlavní části hodiny
  4. kartotéka 40ti her s přehledem existující literatury - studenti mají za úkol disponovat seznamem dostupné literatury k tématu (především praktického charakteru, tedy knihy obsahující zásobník her), který uvedou na závěr kartotéky her (minimálně 15 titulů, lze zařadit internetové zdroje – max. 7) - podrobnosti viz níže         

K jednotlivým bodům:

V úvodní hodině si studenti vyberou a zadají téma a datum výstupu; mikrovýstup sestává z uvedení a zorganizování krátké pohybové hry (cílem je vyzkoušet si vystupování a organizaci, uvědomit si potenciální obtíže a potřebné dovednosti); po skončení aktivity student svůj mikrovýstup shrne (co dopadlo dle jeho očekávání, co nikoliv, co by udělal jinak, případné varianty hry), ostatní ho doplní a vyučující vzápětí zhodnotí.

Student si vypracuje vlastní kartotéku her; zařadí do ní hry, které ho osobně zaujaly nebo zajímají, které by ve své další praxi rád zařazoval; čerpat může jak z výuky pohybových her (doporučuji si jednotlivé aktivity po skončení výuky zapisovat), tak z literatury, internetových zdrojů či vlastní praxe; kartotéka studentovi zůstane (jak pro další školní, tak i případnou mimoškolní praxi); kartotéku student zpracuje dle pokynů viz níže a to ve fyzické podobě, tzn. na papíře; do stanoveného data ji odevzdá vyučující ke získání zpětné vazby.

Kartotéka 40ti her – náležitosti:

Maximální velikost formátu kartotéky je A5 a je vyhotovena tak, aby byla praktická, přehledná a materiál se používáním brzy nezničil (zvolit tvrdý papír, případně kartičky či listy zafóliovat, zalaminovat apod.)

Hry jsou rozděleny do následujících sedmi oblastí (nemusí být v každé stejný počet her):

  • hry do úvodní části hodiny (honičky a jiné zahřívací hry)
  • hry na rozvoj rychlosti (reakční, vytrvalostní, …)
  • hry na rozvoj vytrvalosti (aerobní, svalové, silové, rychlostní …..)
  • hry na rozvoj síly (včetně úpolů)
  • obratnostní hry
  • drobné míčové hry (včetně různých typů vybíjené)
  • hry do závěrečné části hodiny

 

Na začátku kartotéky je uveden OBSAH (v něm oblasti, názvy her, čísla stran).

Hry jsou určeny do tělocvičny nebo na hřiště, lze využít běžně dostupných pomůcek, předmětů, nářadí a náčiní.

Hlavička jednotlivých her:

název, zaměření, část vyučovací jednotky, věk, počet hráčů, pomůcky, pravidla, metodické poznámky (případně omezení, bezpečnost atd.), obměny - OBMĚNY UVÉST ALESPOŇ U TŘETINY HER.

Na závěr kartotéky student přidá seznam EXISTUJÍCÍ (nikoliv doporučené) literatury.

Do kartotéky NEzařazujte hry, ve kterých se žáci navzájem zvedají či nosí (pouze v případě, kde minimálně 4 zvedají jednoho), NEzařazujte hry či činnosti prováděné v hlubokém dřepu, v části "hry do rušné části hodiny" NEzařazujte žádné druhy skoků či poskoků či jiné činnosti nadměrně zatěžující dolní končetiny.

Datum odevzdání kartotéky - 18.11. 2021 !!!   Při zpoždění – každý pracovní den navíc znamená 2 hry navíc!!!!!

Kartotéku lze odevzdat nejpozději do 2.12. 2021!  Neodevzdání kartotéky do tohoto termínu znamená si předmět zapsat znovu!

 

Rozpis pedagogických mikrovýstupů v zimním semestru 2021/2022:

 

ČTVRTEK 8:15

14.10. rozvoj rychlosti - Dominik Svoboda

21.10. rozvoj obratnosti - bez využití tělocvičeného nářadí a náčiní - Dominik Rohrbach, Erasmus students

4.11. rozvoj obratnosti - s využitím tělocvičného nářadí a náčiní - Jitka Dostálová

11.11. rozvoj vytrvalosti - Lucie Klejchová

18.11. rozvoj síly - Jan Rybář, Prokop Moravčík

25.11.  úpolové hry - Natálie Žídková, Erasmus students

2.12. drobné míčové hry (mimo vybíjených) - Tereza Špalovská, Dominika Vlasáková

5.12.  drobné míčové hry (mimo vybíjených) - Jiří Novotný, Tomáš Teuber

16.12.  hry do závěrečné části hodiny - Hana Dočekalová, Vendula Sekyrová

       

 

ČTVRTEK 9:55

14.10. rozvoj rychlosti - Petr Čepelka, Jan Veselý 

21.10. rozvoj obratnosti - bez využití tělocvičného nářadí a náčiní - Radek Beran, Petr Krejčíř

4.11. rozvoj obratnosti - s využitím tělocvičného nářadí a náčiní - Kateřina Dušková, Barbora Benešová

11.11. rozvoj vytrvalosti - Jan Ansorge, Lucie Romančáková

18.11. rozvoj síly - Michal Šindelář, Barbora Bílková

25.11.  úpolové hry - Tereza Pluskalová, Adéla Křivohlavá, Kristýna Bedleková

2.12. drobné míčové hry (mimo vybíjených) - Natalie Stránská, Kateřina Maternová, Sára Šafrová

9.12.  drobné míčové hry (mimo vybíjených) - Filip Bartoš, Lucie Weberová 

16.12.  hry do závěrečné části hodiny - Natálie Zuzánková, Karolína Kožená

 

 

 

Teorie, poznámky, odkazy:

Vyber hry, uvedeni, realizace, hodnoceni

Pohybové hry v kontextu VJ

kartoteka - ukázka opravených chyb

 

Správně znění nástupu, hlášení:

 

Vedoucí žák v postavení čelem k ostatním spolužákům je osloví: ,,Skupino/třído končit, na můj povel v řad, dvojřad nastoupit!" Po oslovení je staví do pozoru čelem k vyučujícímu tak, aby za ním měli prostor ostatní žáci. Žáci nastupují do zvoleného tvaru dva kroky za vedoucího žáka, po jeho levé ruce. Žák se otáčí bokem ke třídě a osloví ostatní: „Vyrovnat!“ Žáci dají levou ruku v bok a upraví rozestupy. Následuje povel: Pohov!“ Vedoucí nástupu projde na konec řady a spočítá si počet cvičících a necvičících žáků. Následuje povel: „Třído pozor! Třído vpravo hleď!“ Žák předává učiteli následující hlášení: ,,Pane učiteli, paní učitelko, skupina/třída je nastoupena k hodině tělesné výchovy v počtu... cvičících a... necvičích.“

Činnost učitele: Kontroluje a koriguje činnost žáka vedoucího. Přijímá informaci o počtu žáků. Reaguje slovně i gestikulací. Po přijetí hlášení žáka reaguje: „Děkuji. Třído (žáci),  dnešní hodině (dnešnímu cvičení) nazdar!“. Po odpovědi žáků osloví vedoucího žáka. Vel: „Přímo hleď, pohov!“ Následně sdělí žákům cíle vyučovací hodiny, motivuje žáky, případně vydá pokyny k organizaci rušné části, vysvětlí pravidla hry v rušné části atp. Po krátké instrukci následuje povel učitele: „Třído (skupino, děvčata, chlapci) na můj povel. Pozor! Rozchod!“

Nástup je vhodný z důvodů bezpečnostních – žáci si uvědomí, že následuje činnost, kdy se musí řídit povely učitele, aby nedošlo ke zranění. Začínající učitel vzbudí pozornost žáků. Dále z organizačních důvodů, počet cvičících, necvičících atp. Je možné jej vynechat, ale jen ve skupinách s výbornou kázní, které učitel dobře zná (Fajfer, 1997).

 

 

Sylabus

POHYBHR - Pohybové hry

 

Kreditové hodnocení předmětu

1

Volně volitelný předmět

ne

Garant předmětu

Culková Dita

Garantující katedra

KTVS - katedra tělesné výchovy a sportu

Způsob ukončení předmětu

z - zápočet

Forma zkoušky

- - -

Rozsah výuky předmětu pro formu studia

C - cvičení 1 hod. týdně - P - prezenční

Prerekvizity

Předmět nemá prerekvizity

Kontraindikace

Předmět nemá kontraindikace

Je prerekvizitou

Předmět není prerekvizitou jiného předmětu

Anotace předmětu

Rozvoj organizačních a řídících dovedností, získání zásobníku pohybových her, osvojení metodiky při práci s pohybovými hrami.

Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností

Osvojení organizačních a řídících dovedností, metodiky a vytvoření zásobníku pohybových her pro vlastní pedagogickou praxi.

Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky

Úvod do předmětu. Organizace výuky, bezpečnost, cvičební úbor, zápočtové požadavky.
Pohybové hry pro rušnou část. Ukázky a rozbor pohybových her vhodných do rušné části.
Honičky. Honičky v nejrůznějších modifikacích. Pedagogické mikrovýstupy.
Pohybové hry s nároky na obratnost. Ukázky a rozbor pohybových her zaměřených na rozvoj obratnosti.
Motorické a obratnostní hry. Pedagogické mikrovýstupy.
Pohybové hry s nároky na vytrvalost. Ukázky a rozbor pohybových her zaměřených na rozvoj vytrvalosti.
Vytrvalostní hry. Pedagogické mikrovýstupy.
Pohybové hry s nároky na sílu. Ukázky a rozbor pohybových her zaměřených na rozvoj síly. Silové hry. Pedagogické mikrovýstupy.
Pohybové hry s nároky na rychlost. Ukázky a rozbor pohybových her zaměřených na rozvoj rychlosti.
Rychlostní hry. Pedagogické mikrovýstupy.
Pohybové úpoly. Ukázky a rozbor pohybových her zaměřených na pohybové úpoly. Pedagogické mikrovýstupy.
Drobné míčové hry. Ukázky a rozbor pohybových her zaměřených na drobné míčové hry.
Pedagogické mikrovýstupy zaměřené na organizaci drobných míčových her.
Ukázky a rozbor různých typů vybíjené. Pedagogické mikrovýstupy. Vybíjená.
Drobné hry pro závěrečnou část. Ukázky a rozbor pohybových her zaměřených na závěrečnou část. Pedagogické mikrovýstupy.

Literatura, na níž je předmět vystavěn

MAZAL, F. Pohybové hry a hraní.Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-29-0.
MAZAL, F. Hry a hraní pohledem ŠVP: Hanex, 2008
MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha : Panorama, 1978. 355 s.
RUBÁŠ, K. Pohybové hry. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997.
TOMAJKO, D. Pohybová hra. FTK UP v Olomouci, 1998.
TOMAJKO, D., DOBRÝ, L. Hra, hrová činnost, pohybová hra. Olomouc:Těl. Vých. Sport Mlá., 1995
ZAPLETAL, M. Velká encyklopedie her. Praha: Olympia, 1987. ISBN 27-021-87.

Literatura doporučená studentům

BRTNÍK, J., NEUMANN, J., ilustrace ĎOUBALÍK, P. Zimní hry na sněhu i bez něj. Sporty a další aktivity. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-329-3.
DOBRÝ, L. Didaktika sportovních her. II. vyd. Praha : St. ped. nakl., 1988.
MORRIS, GS. How to change the games children play. Minneapolis : Burgess, 1976.
MOORE, RA. Sports and mental health. Springfield : Ch.C. Thomas Publ., 1969.
ROVNÝ, M., ZDENĚK, D. Pohybové hry. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1982.

Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu

aktivní účast v hodinách
vytvoření kartotéky drobných pohybových her (počet her:40)
pedagogický mikrovýstup