PMTV9 - základy míčových a pohybových her
Cíle předmětu (anotace): |
---|
Osvojit si základní dovednosti pro manipulaci s míči různých velikostí, materiálů a typů, prakticky i teoreticky se seznámit s vybranými sportovními hrami a průpravnými cvičeními. Získat zásobník činností, seznámit se s možnostmi rozvoje pohybových schopností prostřednictvím míčových her a naučit se do pohybových sportovních her začleňovat mezipředmětové výchovně-vzdělávací cíle; vše s ohledem na aplikaci aktivit do předškolního vzdělávání. |
Požadavky na studenta |
1. Aktivní účast ve výuce. 2. Společný sborník pohybových činností vhodných pro řízenou pohybovou činnost s využitím míčů - odevzdat do 30.3. 2021!!! 10 činností s míčem pro jednotlivce 10 činností s míčem pro dvojice 5 činností s míčem pro družstva 5 drobných míčových her 3. Společný sborník pohybových činností a her: Pohybové hry rozvíjející rychlost (6), obratnost (8), sílu (4), vytrvalost (2) - odevzdat do 30.3. 2021. PODROBNOSTI NÍŽE!!! 4. Pedagogický mikrovýstup dle zadání (rušná část, průpravná část, hlavní část). |
Obsah |
Základy pohybových a sportovních her na úrovni předškolního vzdělávání. Základní i pokročilá manipulace s míčem. Drobné míčové hry a hry s využitím různých typů míčů. Cvičení s overbally. Teorie: Pohybové a sportovní hry - historie, funkce, dělení, faktory ovlivňující výběr a realizaci hry, pravidla a zadávání her, specifika pro MŠ. Praxe: Cvičení pro manipulaci s různými míči - činnosti jednotlivce, dvojic, skupin, družstev. Metodika uchopování, koulení, házení, chytání, kopání, základů driblinku. Ovládání různých míčů s pomocí dalšího náčiní. Pohybové hry s využitím různých typů míčů, štafety a průpravné hry. Hry se zjednodušenými pravidly. |
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
---|
Dobrý zdravotní stav neomezující aktivní účast ve výuce a plnění praktických zápočtových požadavků. Pravidelná péče o zdravotně orientovanou zdatnost. Splněné prerekvizity. |
Získané způsobilosti |
Osvojení si základních dovedností pro manipulaci s míči různých velikostí, materiálů a typů, praktické i teoretické seznámení se s vybranými sportovními a pohybovými hrami. Zisk zásobníku činností s různými míči a míčových her. Seznámení s možnostmi rozvoje pohybových schopností prostřednictvím míčových her, vše s ohledem na aplikaci aktivit do mateřské školy. |
Literatura |
---|
|
PODROBNOSTI K SBORNÍKU POHYBOVÝCH HER:
Na začátku sborníku je uveden OBSAH (názvy her, čísla stran).
Hry jsou určeny do tělocvičny nebo na hřiště či do herny, lze využít běžně dostupných pomůcek, předmětů, nářadí a náčiní.
Hlavička jednotlivých her:
název, zaměření, část vyučovací jednotky (pro kterou je činnost vhodná), věk, počet dětí, pomůcky, pravidla, metodické poznámky (případně omezení, bezpečnost atd.), obměny - OBMĚNY UVÉST ALESPOŇ U TŘETINY HER.
OBSAH PODROBNĚ:
- (11.2.) hodina úvodní hodina – zápočtové. požadavky., HRA-PH-SH,
- (18.2.) PH a SH v RVP, faktory ovlivňující výběr a realizaci hry, specifika pohybových her pro MŠ, pravidla a zadávání her.
- (25.2.) hry do rušné části ŘPČ, pohybové schopnosti versus dovednosti, rozvoj pohybových schopností herní formou - rozvoj rychlosti (1rč-Jana Sobotková, 1pč-Lucka Novotná, 2hč-Mirka Masařová, Katka Poláchová)
- (4.3.) rozvoj pohybových schopností herní formou - rozvoj obratnosti, síly a vytrvalosti (1rč-Martina Hinková, 1pč-Daniela Martinková, 3hč-Katka Slavíková (obratnost), Veronika Málková (síla), Eliška Trnková (vytrvalost))
- (11.3.) základní manipulace s míčem, činnosti jednotlivce, dvojic – koulení a předávání (1rč-Aneta Prokopcová, 1pč-Lucka Truhlářová, 2hč-Lenka Adamcová, Aneta Netíková)
- (18.3.) základní manipulace s míčem – hod, házení, chytání, přihrávky, driblink, pokročilejší manipulace, činnosti dvojic a družstev (1rč-Zuzka Hovorková, 1pč-Denisa Petrová, 2hč-Nikola Šorfová, Péťa Vacková)
- (25.3.) kopání do míče, fotbal (1rč-Veronika Šedová, 1pč-Zuzka Koutová), kinbal
POHYBOVÁ A SPORTOVNÍ HRA - definice, stručná historie
POSTUP PŘI UČENÍ SE ZÁKLADNÍM MÍČOVÝM DOVEDNOSTEM
PODROBNOSTI K INDIVIDUÁLNÍMU SBORNÍKU:
Na začátku sborníku je uveden OBSAH (názvy her, čísla stran).
Hry jsou určeny do tělocvičny nebo na hřiště či do herny, lze využít běžně dostupných pomůcek, předmětů, nářadí a náčiní.
Hlavička jednotlivých her:
název, zaměření, část vyučovací jednotky (pro kterou je činnost vhodná), věk, počet dětí, pomůcky, pravidla, metodické poznámky (případně omezení, bezpečnost atd.), obměny - OBMĚNY UVÉST ALESPOŇ U TŘETINY HER.
Na závěr sborníku student přidá seznam EXISTUJÍCÍ (nikoliv doporučené) literatury.
TERMÍN ODEVZDÁNÍ INDIVIDUÁLNÍHO SBORNÍKU JE 30.3.2021 !!!.