PZTV6 - Tělesná a pohybová výchova 6

základy pohybových a sportovních her

pro MZS1 - Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, 3. semestr

PROBÍHÁ POUZE V ZIMNÍM SEMESTRU

 

 

VÝSLEDKY ZÁPOČTOVÉHO TESTU z 8.12. 2016

MAXIMÁLNÍ POČET BODŮ - 20; MINIMUM PRO ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU - 15

 Željazková Andrea - 19, Klabanová Michaela - 19, Havlová Iva - 19, Pavlíková Tereza - 18, Hradecká Denisa - 18, Grodová Lucie - 17,5, Kučerová Aneta - 17,5, Vepřeková Klára - 17, Ryšinová Veronika - 16, Mňuková Dominika - 16, Schneiderová Daniela - 16, Janouchová Dora - 15, Štěpánková Tereza - 15, Oborníková Alžběta - 15, 

Hochmanová Kateřina - 13

 

Kovalová Kristýna - 20, Kumpoštová Martina - 18,5, Kleprlíková Hana - 17,5, Motyčková Kristýna - 17, Frýbortová Tereza - 17, Hobzová Jana - 16, Nekvindová Veronika - 16, Fulierová Michele - 15,  Proboszová Natálie - 15,

Burešová Jana - 14,5, Hrůšová Kateřina - 14,5, Černá Natálie - 13

 

 

ÚVOD DO STUDIA PŘEDMĚTU (ANOTACE)

Výuka je zaměřena na základní dovednosti v pohybových a sportovních hrách, výklad a aplikaci základních pravidel daných her a na rozvoj organizačních a řídících dovedností. Pohybové hry jsou vztahovány k rozvoji jednotlivých motorických schopností a herní činnosti jednotlivce jsou prováděny hravou formou ve vztahu k dané věkové kategorii.

           CÍLE PŘEDMĚTU:

Cílem předmětu je seznámit studenty s obsahem a cílem pohybových a sportovních her 1. stupni základní školy. Prostřednictvím vybraných metodicko-organizačních forem naučit vybrané herní činnosti jednotlivce, osvojit si základní pravidla daných her a rozvinout organizační a řídící dovednosti pro aplikaci drobných pohybových her ve vztahu ke zvoleným výchovně-vzdělávacím cílům.

 

ZÁPOČTOVÉ POŽADAVKY

1. Aktivní účast ve výuce
2. Pedagogický mikrovýstup - pohybová hra pro rušnou část VJ
3. Motorický test z herních činností jednotlivce
4. Teoretický test

 

OSNOVA PŘEDMĚTU

1. Bezpečnost a pravidla chování ve cvičeních, seznámení se zápočtovými požadavky.

Pohybové a sportovní hry – charakteristika, základní teoretická východiska, dělení, klíčové kompetence, ke kterým lze prostřednictvím pohybových a sportovních her směřovat.

Pohybové hry do rušné části hodiny vhodné pro zahřátí organismu – zásady, zásobník aktivit, jejich obměn a variant.

2. Pohybové schopnosti – definice.

Pohybové hry rozvíjející konkrétní pohybové schopnosti – obratnost a rychlost.

3. Věková specifika a další faktory ovlivňující zařazování pohybových her, základy didaktiky sportovních her

Pohybové hry rozvíjející konkrétní pohybové schopnosti – sílu a vytrvalost.

4. Drobné míčové hry – zásady, obměny, zásobník aktivit.

Pohybové hry do závěrečné části hodiny vhodné pro zklidnění, relaxaci a upevnění sociálních kontaktů mezi žáky – zásady, zásobník aktivit, jejich obměn a variant.

5. Metodicko-organizační formy při nácviku sportovních her, grafické značení, formy vhodné pro 1. stupeň ZŠ

Různé typy vybíjených – pravidla, obměny, rizika, metodické poznámky.

6. Házená – pravidla, didaktika, průpravná cvičení, miniházená.

7. Miniházená – vybrané herní činnosti jednotlivce, stručná pravidla, modifikace hry pro 1. stupeň ZŠ

demonstrace praktických testů.

8. Florbal – pravidla, didaktika, průpravná cvičení.

9. Florbal – vybrané herní činnosti jednotlivce, stručná pravidla, modifikace hry pro 1. stupeň ZŠ

demonstrace praktických testů.

10. Hra – miniházená, florbal.

11. Opakování, trénink zápočtových požadavků.

12. Plnění zápočtových požadavků.

 

 

VÝSLEDKY ZÁPOČTOVÉHO TESTU 

MAXIMÁLNÍ POČET BODŮ - 20; MINIMUM PRO ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU - 15

-----------------------------------

 

Sylabus

TELPOFM6 - Tělesná a pohybová výchova 6

 

Kreditové hodnocení předmětu

1

Volně volitelný předmět

ne

Garant předmětu

Nechanická Dita

Garantující katedra

KTVS - katedra tělesné výchovy a sportu

Způsob ukončení předmětu

z - zápočet

Forma zkoušky

- - -

Rozsah výuky předmětu pro formu studia

C - cvičení 1 hod. týdně - P - prezenční
C - cvičení 3 hod. za semestr - K - kombinované

Prerekvizity

TELPOFM1

Tělesná a pohybová výchova 1

TELPOFM2

Tělesná a pohybová výchova 2

Kontraindikace

Předmět nemá kontraindikace

Je prerekvizitou

GYMNAFM

Gymnastika 2

MICHRFM

Základy sportovních her

MOPOFFM

Moderní pohybové formy

ZAATLFM

Základy atletiky

Anotace předmětu

Základy pohybových a sportovních her:
Výuka je zaměřená na základní dovednosti v pohybových a sportovních hrách, výklad a aplikaci základních pravidel daných her a na rozvoj organizačních a řídících dovedností. Pohybové hry jsou vztahovány k rozvoji jednotlivých motorických schopností a herní činnosti jednotlivce jsou prováděny hravou formou ve vztahu k dané věkové kategorii.

Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností

Seznámit studenty s obsahem a cílem pohybových a sportovních her na základní škole. Prostřednictvím vybraných metodicko-organizačních forem naučit vybrané herní činnosti jednotlivce, osvojit si základní pravidla daných her a rozvinout organizační a řídící dovednosti pro aplikaci drobných pohybových her ve vzahu ke zvoleným výchovně-vzdělávacím cílům.

Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky

Obsah sportovních a pohybových her na 1. stupni základní školy.
Drobné pohybové hry vhodné pro rušnou část VJ.
Pohybové hry rozvíjející obratnost, rychlost, vytrvalost a sílu zaměřené na žáky 1. stupně ZŠ.
Drobné míčové hry včetně různých typů vybíjené.
Herní činnosti jednotlivce a základy řízení a rozhodování hry - minihry.

Literatura, na níž je předmět vystavěn

MUŽÍK, V., NOVÁČEK, V. Nehrajme jen vybíjenou. Olomouc: Hanex 1998.
MAZAL, F. Hry a hraní pohledem ŠVP: Hanex, 2008
PERIČ, T. Hry ve sportovní přípravě dětí. Praha: Grada, 2004
PSOTTA, R., VELENSKÝ, M.: Základy didaktiky sportovních her. Praha:Karolinum, 2009.
TÁBORSKÝ et al.: Základy teorie sportovních her. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2007.
Pravidla jednotlivých sportovních her.

Literatura doporučená studentům

MAZAL, F. Pohybové hry a hraní.Olomouc: Hanex, 2000.
RUBÁŠ, K. Pohybové hry. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997.
ZAPLETAL, M. Velká encyklopedie her.

Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu

1. Aktivní účast ve výuce
2. Pedagogický mikrovýstup - pohybová hra pro rušnou část VJ
3. Motorický test z herních činností jednotlivce
4. Teoretický test ze základních pravidel a možných modifikací pro 1. stupeň ZŠ