PVPSY - psychomotorika

 

Stručná anotace předmětu:

Praktické i teoretické osvojení metodiky psychomotorických cvičení, která jsou systémem tělesné výchovy s širokým uplatněním, jejíž prostředkem ja pohyb a prožitek.

 

Cíle předmětu:

Osvojení metodiky pro přípravu a realizaci psychomotorických cvičení a her, osvojení specifických dovedností pro jejich efektivní realizaci, zvládnutí zařazení zpětné vazby a vytvoření zásobníku aktivit pro vlastní praxi.

 

Zápočtové požadavky v akad. roce 2021/2022:

aktivní účast v hodinách

skupinový soubor cvičení a her (prakticky provedených v hodinách, případně další hry) – jednotné a přehledné zpracování

praktický pedagogický výstup psychomotorických her nebo cvičení na určené či zvolené téma* (včetně přípravy) - rozsah cca 25 minut

 

*Výstup je vždy zaměřen alespoň na čtyři z následujících oblastí:

- rozvoj senzomotoriky  (optické, akustické a taktilní vnímání)

- prosocializace (komunikace, spolupráce atd.)

- vnímání těla v prostoru

- vnímání stability a lability

- poznávání svalového napětí a uvolnění

- vnímání pocitů a citů, jejich vyjadřování

- rozvoj jemné motoriky (jemné pohyby – pohyby prstů, tváře, mluvidel a jazyka (oromotorika))

- rozvoj hrubé motoriky (pohyby končetin a celého těla – různé lokomoce, šplhání, sed, leh, házení, chytání, zaujímání různých poloh, točení, houpání, koulení, nošení,…)

- rozvoj koordinace pohybů (souhra svalů a svalových skupin, také sladění činností pohybového ústrojí na základě zrakových, sluchových, hmatových, čichových i chuťových informací)

- tělesné schéma (uvědomění si svého těla jako základního výkonného prostředku pro pohyb = vnímání šířky, hmotnosti, proporcionality, umístění v prostoru, uvědomění si různých poloh, postojů, pohybů, kontakt s materiálem a jinými osobami atd.)

- orientace v prostoru (schopnost určit polohu, směr, usměrnit svůj pohyb, vnímání prostoru a jeho vlastností, jde o stimulaci stranovou, předozadní a spojení těchto dvou oblastí se světovými stranami, výškou, středovou orientací apod., orientace vzhledem k hmotě v prostoru)

- relaxace

Výstup je zakončen zařazením zpětné vazby (vhodné konzultovat techniku) - techniky a stručný učební text níže ke stažení

Příprava je vypracována do formuláře: PŘÍPRAVA NA VJ TV

Přípravu odevzdat ke kontrole týden před výstupem!

 

Osnova předmětu v akad. roce 2021/2022:

1.     Úvod do problematiky, požadavky k zápočtu, základní teorie - charakteristika psychomotorických cvičení, oblasti rozvoje a zaměření, historický vývoj, zásady, role pedagoga - 20. /23.9.

2.     Didaktické zásady, oblasti rozvoje, psychomotorické pomůcky, psychomotorika v kontextu RVP ZV - seznamovací a iniciační hry, ukázková hodina - 27./30.9.

3.     Zpětná vazba, hry bez pomůcek - koordinace pohybů, vnímání vlastního těla, ukázková hodina zakončení cílenou zpětnou vazbou - 4./7.10.

4.     Rozvoj obratnosti, orientace v prostoru, kreativity a sociální interakce; využití novin - 11./14.10.

5.     Rozvoj koordinace pohybů; využití podložek, koberečků, dek a prostěradel - pedagogické výstupy - 18./21.10.

6.     Orientace v prostoru a rozvoj kinestetického analyzátoru (přesnost pohybu, rovnováha); využití lana, dlouhé gumy – pedagogické výstupy - 25.10

7.     Rozvoj sociální interakce;  využití plyšových hraček - pedagogické výstupy – 1./4.11.

8.     Rozvoj jemné motoriky a hmatového analyzátoru; využití kolíčků, sirek, kancelářských sponek a dalších drobných předmětů - pedagogické výstupy -  8./11.11.

9.  Poznávání vlastního těla;  využití papírových tácků, papírových plat, fazolových sáčků, kelímků od jogurtů, PET víček - pedagogické výstupy – 15./18.11. 

10. Rozvoj smyslů (zrak, sluch), obratnosti, postřehu a spolupráce s využitím kelímků od jogurtů, PET víček a dalších libovolných pomůcek - pedagogické výstupy - 22./25.11.

11.  Psychomotorický padák – výstupy - 29.11./2.12.

12.  Žonglování, využití míčků a žonglovacích šátků; didaktické zásady a role pedagoga. 6./9.12

13.  Specifické balanční pomůcky, vnímání stability a lability, kolokvium nad pohybovými výzvami zápočty). 13./16.12.

 

 

   Rozpis pedagogických výstupů v akad. roce 2021/2022

 

 Rozvoj obratnosti, orientace v prostoru, kreativity a sociální interakce; využití novin:

- 11.10. 10:45 - Klára Kacetlová, Kateřina Talacková, 11:35 - Blanka Martínková, Kateřina Turková, Veronika Rathouzová

- 14.10. Veronika Tluková, Karolína Fialová, Michaela Mrázková

 Rozvoj koordinace pohybů; orientace v prostoru a spolupráce s využitím podložek, koberečků, dek a prostěradel:

 - 18.10. 10:45 - Tereza Capoušková, Kateřina Lacinová, 11:35 - Kateřina Krejčová, Lucie Gregorová, Tereza Jakešová

 - 21.10. - Aneta Rumlová, Kateřina Beková, Michala Svatoňová

 Rozvoj jemné motoriky a hmatového analyzátoru; využití kolíčků, sirek, kancelářských sponek a dalších drobných předmětů:

-  25.10. 10:45 - Natálie Dvořáková, Marie Hašková, 11:35 - Kateřina Barešová, Karolína Říhová

 Rozvoj sociální interakce, jemné a hrubé motoriky, kreativity a obratnosti s  využitím plyšových hraček:

 - 1.11. 10:45Iveta Prášilová, Kateřina Barešová, 11:35 - Olga Plecháčová, Michaela Všetečková

-  4.11. - Jana Jirsová, Nikola Horáková

Orientace v prostoru a rozvoj kinestetického analyzátoru (přesnost pohybu, rovnováha); využití lan, dlouhých gum:

 - 8.11 10:45 - Michaela Pospíchalová, Adéla Černá, Natálie Lonerová, 11:35 - Tereza Šemberová, Denisa Stejskalová

- 11.11. - Lucie Pluskalová, Natálie Miláčková, Lucie Sedláková

 Poznávání vlastního těla;  využití papírových tácků, papírových plat, fazolových sáčků, kelímků od jogurtů, PET víček:

 - 15.11. 10:45 - Tereza Bruknerová, Alena Hlaváčová, Aneta Houšková, 11:35 - Kateřina Krulická, Lucie Gavláková

- 18.11. - Tereza Bernáthová, Denisa Charvátová, Žaneta Pácaltová

 Rozvoj smyslů (zrak, sluch), obratnosti, postřehu a spolupráce s využitím kelímků od jogurtů, PET víček a dalších libovolných pomůcek:

- 22.11. 10:45 - Linda Bidlová, Alena Perglerová, 11:35 - Klára Šulcová, Pavla Mullerová

- 25.11. - Tereza Krtičková, Martina Plívová

 Psychomotorický padák:

– 29.11. 10:45 - Pavína Švédová, Kateřina Drašnarová, 11:35 - Karolína Očenášková, Simona Drábková, Kristýna Matoušková

- 2.12. - Ivana Teslíková, Pavlína Haščynová, Michal Štefan

 

Tabulka s pohybovými výzvami: 

docs.google.com/spreadsheets/d/157ZoUsix_DJMKZvzxpfqJeczYUpAEltarvslegPRBGA/edit?usp=sharing