PVPSY - psychomotorika
Stručná anotace předmětu:
Praktické i teoretické osvojení metodiky psychomotorických cvičení, která jsou systémem tělesné výchovy s širokým uplatněním, jejíž prostředkem ja pohyb a prožitek.
Cíle předmětu:
Osvojení metodiky pro přípravu a realizaci psychomotorických cvičení a her, osvojení specifických dovedností pro jejich efektivní realizaci, zvládnutí zařazení zpětné vazby a vytvoření zásobníku aktivit pro vlastní praxi.
Zápočtové požadavky v akad. roce 2021/2022:
aktivní účast v hodinách
skupinový soubor cvičení a her (prakticky provedených v hodinách, případně další hry) – jednotné a přehledné zpracování
praktický pedagogický výstup psychomotorických her nebo cvičení na určené či zvolené téma* (včetně přípravy) - rozsah cca 25 minut
*Výstup je vždy zaměřen alespoň na čtyři z následujících oblastí:
- rozvoj senzomotoriky (optické, akustické a taktilní vnímání)
- prosocializace (komunikace, spolupráce atd.)
- vnímání těla v prostoru
- vnímání stability a lability
- poznávání svalového napětí a uvolnění
- vnímání pocitů a citů, jejich vyjadřování
- rozvoj jemné motoriky (jemné pohyby – pohyby prstů, tváře, mluvidel a jazyka (oromotorika))
- rozvoj hrubé motoriky (pohyby končetin a celého těla – různé lokomoce, šplhání, sed, leh, házení, chytání, zaujímání různých poloh, točení, houpání, koulení, nošení,…)
- rozvoj koordinace pohybů (souhra svalů a svalových skupin, také sladění činností pohybového ústrojí na základě zrakových, sluchových, hmatových, čichových i chuťových informací)
- tělesné schéma (uvědomění si svého těla jako základního výkonného prostředku pro pohyb = vnímání šířky, hmotnosti, proporcionality, umístění v prostoru, uvědomění si různých poloh, postojů, pohybů, kontakt s materiálem a jinými osobami atd.)
- orientace v prostoru (schopnost určit polohu, směr, usměrnit svůj pohyb, vnímání prostoru a jeho vlastností, jde o stimulaci stranovou, předozadní a spojení těchto dvou oblastí se světovými stranami, výškou, středovou orientací apod., orientace vzhledem k hmotě v prostoru)
- relaxace
Výstup je zakončen zařazením zpětné vazby (vhodné konzultovat techniku) - techniky a stručný učební text níže ke stažení
Příprava je vypracována do formuláře: PŘÍPRAVA NA VJ TV
Přípravu odevzdat ke kontrole týden před výstupem!
Osnova předmětu v akad. roce 2021/2022:
1. Úvod do problematiky, požadavky k zápočtu, základní teorie - charakteristika psychomotorických cvičení, oblasti rozvoje a zaměření, historický vývoj, zásady, role pedagoga - 20. /23.9.
2. Didaktické zásady, oblasti rozvoje, psychomotorické pomůcky, psychomotorika v kontextu RVP ZV - seznamovací a iniciační hry, ukázková hodina - 27./30.9.
3. Zpětná vazba, hry bez pomůcek - koordinace pohybů, vnímání vlastního těla, ukázková hodina zakončení cílenou zpětnou vazbou - 4./7.10.
4. Rozvoj obratnosti, orientace v prostoru, kreativity a sociální interakce; využití novin - 11./14.10.
5. Rozvoj koordinace pohybů; využití podložek, koberečků, dek a prostěradel - pedagogické výstupy - 18./21.10.
6. Orientace v prostoru a rozvoj kinestetického analyzátoru (přesnost pohybu, rovnováha); využití lana, dlouhé gumy – pedagogické výstupy - 25.10
7. Rozvoj sociální interakce; využití plyšových hraček - pedagogické výstupy – 1./4.11.
8. Rozvoj jemné motoriky a hmatového analyzátoru; využití kolíčků, sirek, kancelářských sponek a dalších drobných předmětů - pedagogické výstupy - 8./11.11.
9. Poznávání vlastního těla; využití papírových tácků, papírových plat, fazolových sáčků, kelímků od jogurtů, PET víček - pedagogické výstupy – 15./18.11.
10. Rozvoj smyslů (zrak, sluch), obratnosti, postřehu a spolupráce s využitím kelímků od jogurtů, PET víček a dalších libovolných pomůcek - pedagogické výstupy - 22./25.11.
11. Psychomotorický padák – výstupy - 29.11./2.12.
12. Žonglování, využití míčků a žonglovacích šátků; didaktické zásady a role pedagoga. 6./9.12
13. Specifické balanční pomůcky, vnímání stability a lability, kolokvium nad pohybovými výzvami zápočty). 13./16.12.
Rozpis pedagogických výstupů v akad. roce 2021/2022
Rozvoj obratnosti, orientace v prostoru, kreativity a sociální interakce; využití novin:
- 11.10. 10:45 - Klára Kacetlová, Kateřina Talacková, 11:35 - Blanka Martínková, Kateřina Turková, Veronika Rathouzová
- 14.10. Veronika Tluková, Karolína Fialová, Michaela Mrázková
Rozvoj koordinace pohybů; orientace v prostoru a spolupráce s využitím podložek, koberečků, dek a prostěradel:
- 18.10. 10:45 - Tereza Capoušková, Kateřina Lacinová, 11:35 - Kateřina Krejčová, Lucie Gregorová, Tereza Jakešová
- 21.10. - Aneta Rumlová, Kateřina Beková, Michala Svatoňová
Rozvoj jemné motoriky a hmatového analyzátoru; využití kolíčků, sirek, kancelářských sponek a dalších drobných předmětů:
- 25.10. 10:45 - Natálie Dvořáková, Marie Hašková, 11:35 - Kateřina Barešová, Karolína Říhová
Rozvoj sociální interakce, jemné a hrubé motoriky, kreativity a obratnosti s využitím plyšových hraček:
- 1.11. 10:45Iveta Prášilová, Kateřina Barešová, 11:35 - Olga Plecháčová, Michaela Všetečková
- 4.11. - Jana Jirsová, Nikola Horáková
Orientace v prostoru a rozvoj kinestetického analyzátoru (přesnost pohybu, rovnováha); využití lan, dlouhých gum:
- 8.11 10:45 - Michaela Pospíchalová, Adéla Černá, Natálie Lonerová, 11:35 - Tereza Šemberová, Denisa Stejskalová
- 11.11. - Lucie Pluskalová, Natálie Miláčková, Lucie Sedláková
Poznávání vlastního těla; využití papírových tácků, papírových plat, fazolových sáčků, kelímků od jogurtů, PET víček:
- 15.11. 10:45 - Tereza Bruknerová, Alena Hlaváčová, Aneta Houšková, 11:35 - Kateřina Krulická, Lucie Gavláková
- 18.11. - Tereza Bernáthová, Denisa Charvátová, Žaneta Pácaltová
Rozvoj smyslů (zrak, sluch), obratnosti, postřehu a spolupráce s využitím kelímků od jogurtů, PET víček a dalších libovolných pomůcek:
- 22.11. 10:45 - Linda Bidlová, Alena Perglerová, 11:35 - Klára Šulcová, Pavla Mullerová
- 25.11. - Tereza Krtičková, Martina Plívová
Psychomotorický padák:
– 29.11. 10:45 - Pavína Švédová, Kateřina Drašnarová, 11:35 - Karolína Očenášková, Simona Drábková, Kristýna Matoušková
- 2.12. - Ivana Teslíková, Pavlína Haščynová, Michal Štefan
Tabulka s pohybovými výzvami:
docs.google.com/spreadsheets/d/157ZoUsix_DJMKZvzxpfqJeczYUpAEltarvslegPRBGA/edit?usp=sharing