PMPSM - psychomotorika

          

        Co je psychomotorika?

Jedná se o ucelený systém výchovy pohybem s širokým uplatněním v různých zdravotních a věkových kategoriích. Psychomotorické činnosti podporují iniciativu, samostatnost, tvořivost, respektují individualitu každého cvičence a harmonicky rozvíjejí jeho osobnost. Důraz je kladen na uvědomování si vlastních pocitů a citů, na rozvoj schopností vcítit se do pocitů druhých, chápat je a respektovat.

Cíl předmětu:

Rozvoj organizačních dovedností, schopnosti vhodně volit aktivity ke stanoveným cílů a podat zpětnou vazbu; získat zásobník her, činností a tělesných cvičení z oblasti vlastního těla (poznání vnějšího světa prostřednictvím smyslového vnímání), z oblasti materiální (využití běžného tělocvičného nářadí a náčiní, předmětů z každodenního života, speciálních psychomotorických pomůcek) a z oblasti společenské (kladná sociální komunikace, rozvoj kreativity). Důraz je kladen na využívání předmětů denní potřeby.

 

Požadavky k zápočtu v akademickém roce 2021/2022

  • aktivní účast v hodinách - 80 %
  • příprava a realizace psychomotorického programu (hry nebo cvičení) v rozsahu cca 25 min. včetně písemné přípravy*
  • společný sborník her a aktivit realizovaný ve výuce
  • teoretický test - podrobně viz níže

*Výstup je vždy zaměřen na rozvoj zadané oblasti a minimálně dalších dvou z následujících:

- rozvoj senzomotoriky  (optické, akustické a taktilní vnímání)

- prosocializace (komunikace, spolupráce atd.)

- vnímání těla v prostoru

- vnímání stability a lability

- poznávání svalového napětí a uvolnění

- vnímání pocitů a citů, jejich vyjadřování

- rozvoj jemné motoriky (jemné pohyby – pohyby prstů, tváře, mluvidel a jazyka (oromotorika))

- rozvoj hrubé motoriky (pohyby končetin a celého těla – různé lokomoce, šplhání, sed, leh, házení, chytání, zaujímání různých poloh, točení, houpání, koulení, nošení,…)

- rozvoj koordinace pohybů (souhra svalů a svalových skupin, také sladění činností pohybového ústrojí na základě zrakových, sluchových, hmatových, čichových i chuťových informací)

- tělesné schéma (uvědomění si svého těla jako základního výkonného prostředku pro pohyb = vnímání šířky, hmotnosti, proporcionality, umístění v prostoru, uvědomění si různých poloh, postojů, pohybů, kontakt s materiálem a jinými osobami atd.)

- orientace v prostoru (schopnost určit polohu, směr, usměrnit svůj pohyb, vnímání prostoru a jeho vlastností, jde o stimulaci stranovou, předozadní a spojení těchto dvou oblastí se světovými stranami, výškou, středovou orientací apod., orientace vzhledem k hmotě v prostoru)

- relaxace

Výstup je zakončen zařazením zpětné vazby (vhodné konzultovat techniku)

Příprava je vypracována do formuláře: PŘÍPRAVA NA VJ TV

Přípravu odevzdat ke kontrole týden před výstupem!

 

Osnova předmětu v akad. roce 2021/2022:

1.     Úvod do problematiky, požadavky k zápočtu, základní teorie - charakteristika psychomotorických cvičení, oblasti rozvoje a zaměření, historický vývoj, zásady, role pedagoga - 10.2.

2.     Didaktické zásady, oblasti rozvoje, psychomotorické pomůcky, psychomotorika v kontextu RVP PV - seznamovací a iniciační hry, hry bez pomůcek - rozvoj obratnosti, koordinace, kreativity a sociální interakc-  ukázková lekce I - 17.2.

3.     Zpětná vazba, hry s využitím atypických pomůcek, ukázková lekce II zakončená ukázkou cílené zpětné  - 17.2.

4.     Využití atypických pomůcek -  podložek, koberečků, dek a prostěradel - rozvoj koordinace pohybů, spolupráce, kreativity a hrubé motoriky; pedagogické výstupy – 3.3.

5.     Využití atypických pomůcek - lan, švihadel, dlouhých gum - rozvoj rovnováhy, přesnosti provedení pohybu, spolupráce, soustředění, koordinace pohybů a hrubé motoriky, orientace v prostoru; pedagogické výstupy – 3.3.

6.     Využití atypických pomůcek -  kelímků od jogurtů, PET víček, papírových tácků, papírových plat - vnímání vlastního těla, rozvoj obratnosti, spolupráce, kreativity, jemné motoriky, orientace v prostoru; pedagogické výstupy – 17.3.

7.    Využití atypických pomůcek - novin (v různých formách) - rozvoj jemné a hrubé motoriky, rychlosti, obratnosti, orientace v prostoru a spolupráce; pedagogické výstupy - 17.3.

8.    Využití atypickách pomůcek - balónků a žonglovacích šátků; pedagogické výstupy - 31.3.

9.    Využití specifické psychomotroické pomůcky- padáku; pedagogické výstupy-- 31.3.

10.  Pohybové činnosti s prvky žonglování - 14.4.

11.  Psychomotorika jako součást deskových her a méně tradičních sociálně-interakčních forem a řídících stylů  - 14.4.

12.  Zápočtový test - 28.4.

13.  Specifické psychomotorické pomůcky, zpětná vazba k výuce- 28.4.

 

 

 

   Rozpis pedagogických výstupů v akad. roce 2021/2022:

 

docs.google.com/spreadsheets/d/1NxyRFJGLwa5lpKSDI6Suls6qy35fyPyTnHgQ6Caga2Q/edit?usp=sharing

 

Využití atypických pomůcek -  podložek, koberečků, dek a prostěradel - rozvoj koordinace pohybů, spolupráce, kreativity a hrubé motoriky; pedagogické výstupy – 3.3.

Využití atypických pomůcek - lan, švihadel, dlouhých gum - rozvoj rovnováhy, přesnosti provedení pohybu, spolupráce, soustředění, koordinace pohybů a hrubé motoriky, orientace v prostoru; pedagogické výstupy – 9.3.

Využití atypických pomůcek -  kelímků od jogurtů, PET víček, papírových tácků, papírových plat - vnímání vlastního těla, rozvoj obratnosti, spolupráce, kreativity, jemné motoriky, orientace v prostoru; pedagogické výstupy – 16.3.

Využití atypických pomůcek - novin (v různých formách) - rozvoj jemné a hrubé motoriky, rychlosti, obratnosti, orientace v prostoru a spolupráce; pedagogické výstupy - 23.3.

Využití atypickách pomůcek - balónků a žonglovacích šátků; pedagogické výstupy - 30.3.

Využití specifické psychomotroické pomůcky- psychomotorického padáku; pedagogické výstupy - 7.4.

 

 

Informace a materiály k zápočtovému testu:

PMTV7 opory  - opory obsahují v každém tématu tzv. "kontrolní otázky" - jakákoliv z těchto otázek se může objevit v testu

Základní studijní materiál PMTV7

- Publikace: Dvořáková, H. (2011). Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Kapitola  2 - Cíle RVP PV a pohybové činnosti a kapitola 3.2 Rozvíjení smyslů.

- RVP PV, především Vzdělávací oblast Dítě a jeho tělo

 

 

VÝSLEDKY ZÁPOČTOVÉHO TESTU :

 

----------------------------------------------------------

 

MAXIMÁLNÍ BODOVÝ ZISK - 20 BODŮ, MINIMUM PRO ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU - 15 BODŮ

 

VÝSLEDKY ZÁPOČTOVÉHO TESTU :

 

-----------------------------------------

 

MAXIMÁLNÍ BODOVÝ ZISK - 20 BODŮ, MINIMUM PRO ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU - 15 BODŮ

 

          

Osnova předmětu v akad. roce 2017/2018:

1.     Úvod do problematiky, požadavky ke zkoušce, základní teorie - charakteristika psychomotorických cvičení, oblasti rozvoje a zaměření, historický vývoj – úvodní a aktivizační hry - 26.9.

2.     Didaktické zásady a role pedagoga, psychomotorika v kontextu RVP PV, seznamovací a iniciační hry - ukázková hodina – 3.10.

3.     Hry bez pomůcek, koordinace pohybů, vnímání vlastního těla, zpětná vazba – 10.10.

4.     Zpětná vazba; hry s využitím novin - praktická cvičení zakončená ukázkou cílené zpětné vazby – 17.10.

5.     Rozvoj koordinace pohybů; využití podložek, koberečků, dek a prostěradel - pedagogické výstupy – 24.10.

6.     Orientace v prostoru a rozvoj kinestetického analyzátoru (přesnost pohybu, rovnováha); využití lana, dlouhé gumy – výstupy – 31.11.

7.     Rozvoj sociální interakce;  využití plyšových hraček, - pedagogické výstupy – 7.11.

8.     Senzomotorická cvičení, rozvoj sluchového a zrakového analyzátoru  - pedagogické výstupy – 14.11.

9.     Rozvoj jemné motoriky a hmatového analyzátoru; využití kolíčků, sirek, kancelářských sponek a dalších drobných přemětů; uplatnění a využití psychomotoriky, psychomotorické pomůcky - pedagogické výstupy – 21.11.

10.  Poznávání vlastního těla;  využití papírových tácků, papírových plat, fazolových sáčků, kelímků od jogurtů, PET víček - pedagogické výstupy – 28.11.

11.  Psychomotorický padák – výstupy – 5.12.

12.  Žonglování, využití míčků a žonglovacích šátků; didaktické zásady a role pedagoga, psychomotorika v kontextu RVP PV – 12.12.

13.   Specifické balanční pomůcky, vnímání stability a lability, zápočty – 19.12.

Osnova předmětu v akad. roce 2017/2018:1.     Úvod do problematiky, požadavky ke zkoušce, základní teorie - charakteristika psychomotorických cvičení, oblasti rozvoje a zaměření, historický vývoj – úvodní a aktivizační hry - 26.9.

2.     Didaktické zásady a role pedagoga, psychomotorika v kontextu RVP PV, seznamovací a iniciační hry - ukázková hodina – 3.10.

3.     Hry bez pomůcek, koordinace pohybů, vnímání vlastního těla, zpětná vazba – 10.10.

4.     Zpětná vazba; hry s využitím novin - praktická cvičení zakončená ukázkou cílené zpětné vazby – 17.10.

5.     Rozvoj koordinace pohybů; využití podložek, koberečků, dek a prostěradel - pedagogické výstupy – 24.10.

6.     Orientace v prostoru a rozvoj kinestetického analyzátoru (přesnost pohybu, rovnováha); využití lana, dlouhé gumy – výstupy – 31.11.

7.     Rozvoj sociální interakce;  využití plyšových hraček, - pedagogické výstupy – 7.11.

8.     Senzomotorická cvičení, rozvoj sluchového a zrakového analyzátoru  - pedagogické výstupy – 14.11.

9.     Rozvoj jemné motoriky a hmatového analyzátoru; využití kolíčků, sirek, kancelářských sponek a dalších drobných přemětů; uplatnění a využití psychomotoriky, psychomotorické pomůcky - pedagogické výstupy – 21.11.

10.  Poznávání vlastního těla;  využití papírových tácků, papírových plat, fazolových sáčků, kelímků od jogurtů, PET víček - pedagogické výstupy – 28.11.

11.  Psychomotorický padák – výstupy – 5.12.

12.  Žonglování, využití míčků a žonglovacích šátků; didaktické zásady a role pedagoga, psychomotorika v kontextu RVP PV – 12.12.

13.   Specifické balanční pomůcky, vnímání stability a lability, zápočty – 19.12.

 

Sylabus

TEVYMSB5 - Tělesná výchova B5

 

Kreditové hodnocení předmětu 1
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Nechanická Dita
Garantující katedra KTVS - Katedra tělesné výchovy a sportu
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu pro formu studia C - cvičení 1 hod. týdně - P - prezenční
S - seminář 5 hod. za semestr - K - kombinované
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Je prerekvizitou Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Praxe a teorie psychomotorických cvičení, která jsou systémem tělesné výchovy s širokým uplatněním a jejichž prostředkem je pohyb a prožitek.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Osvojit si teorii a praktické dovednosti pro přípravu a realizaci psychomotorických cvičení a her, získat zásobník různě zaměřených aktivit s využitím typických, atypických a specifických pomůcek, prakticky si vyzkoušet co nejvíce konkrétních aktivit z oblasti prožívání vlastního těla, materiálního světa a sociální interakce.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Úvod do problematiky, charakteristika psychomotorických cvičení, oblasti rozvoje a zaměření, historický vývoj; hry prosociální a seznamovací.
2. Didaktické zásady a role pedagoga, psychomotorika v kontextu RVP PV; senzomotorická cvičení - rozvoj sluchového, hmatového a zrakového analyzátoru.
3. Uplatnění a využití psychomotoriky, psychomotorické pomůcky; hry s využitím podložek a koberečků.
4. Zpětná vazba; hry s využitím novin - praktická cvičení zakončená ukázkou cílené zpětné vazby.
5. Hry s využitím dek, prostěradel a nafukovacích balónků (rozvoj spolupráce ve skupině, obratnosti a orientace v prostoru) - pedagogické výstupy.
6. Hry s využitím kelímků od jogurtů, víček od PET lahví, pivních tácků a papírových plat od vajíček (aktivity rozvíjející kreativitu, představivost a poznávání vlastního těla) - pedagogické výstupy.
7. Hry s využitím plyšových hraček a fazolových sáčků (rozvoj sociální interakce) - pedagogické výstupy.
8. Hry s využitím kolíčků, kancelářských sponek, sirek a jiných drobných předmětů (rozvoj jemné motoriky) - pedagogické výstupy.
9. Hry s využitím lana a dlouhé gumy (rozvoj obratnosti a orientace v prostoru).
10. Hry s využitím tělocvičeného nářadí a náčiní (aktivity rozvíjející hrubou motoriku, koordinaci pohybů a orientaci v prostoru) - pedagogické výstupy.
11. Základy žonglování.
12. Cvičení s padákem.
13. Specifické psychomotorické pomůcky.
Literatura, na níž je předmět vystavěn ADAMÍROVÁ, J. Hravá a zábavná výchova pohybem. Praha: Unie zdravotnictví TV ČASPU, 1995. ISBN 80-86586-27-8.
BLAHUTKOVÁ, M., KOUBOVÁ, J. Psychomotorika aneb prožitek z pohybu. Brno: CDVU MU, 1995.
HERMOVÁ,S. Psychomotické hry. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-018-9.
KARÁSKOVÁ, V. Zábavná cvičení ve škole i doma. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci FTK, 2007.
SZABOVÁ, M. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-276-9.
Literatura doporučená studentům HURDOVÁ, E. Hrajeme si s padákem. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-578-3.
KARÁSKOVÁ, V. Pohybové hrátky pro děti zdravé i postižené. Olomouc: UP v Olomouci, 2003. ISBN 978-80-244-1672-4.
KLÁZOVÁ,R. - KOPŘIVOVÁ,J. Pojď si hrát s netradičním nářadím. Brno: PF MU, 1993.
KULHÁNKOVÁ, E. Cvičíme pro radost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-929-3.
REITMAYEROVÁ, E., BROUMOVÁ, V. Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-317-8.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu 1. Aktivní účast ve výuce.
2. Splnění praktického pedagogického výstupu na zadané téma.
3. Teoretický test