PMPSM - psychomotorika
Co je psychomotorika?
Jedná se o ucelený systém výchovy pohybem s širokým uplatněním v různých zdravotních a věkových kategoriích. Psychomotorické činnosti podporují iniciativu, samostatnost, tvořivost, respektují individualitu každého cvičence a harmonicky rozvíjejí jeho osobnost. Důraz je kladen na uvědomování si vlastních pocitů a citů, na rozvoj schopností vcítit se do pocitů druhých, chápat je a respektovat.
Cíl předmětu:
Rozvoj organizačních dovedností, schopnosti vhodně volit aktivity ke stanoveným cílů a podat zpětnou vazbu; získat zásobník her, činností a tělesných cvičení z oblasti vlastního těla (poznání vnějšího světa prostřednictvím smyslového vnímání), z oblasti materiální (využití běžného tělocvičného nářadí a náčiní, předmětů z každodenního života, speciálních psychomotorických pomůcek) a z oblasti společenské (kladná sociální komunikace, rozvoj kreativity). Důraz je kladen na využívání předmětů denní potřeby.
Požadavky k zápočtu v akademickém roce 2021/2022
- aktivní účast v hodinách - 80 %
- příprava a realizace psychomotorického programu (hry nebo cvičení) v rozsahu cca 25 min. včetně písemné přípravy*
- společný sborník her a aktivit realizovaný ve výuce
- teoretický test - podrobně viz níže
*Výstup je vždy zaměřen na rozvoj zadané oblasti a minimálně dalších dvou z následujících:
- rozvoj senzomotoriky (optické, akustické a taktilní vnímání)
- prosocializace (komunikace, spolupráce atd.)
- vnímání těla v prostoru
- vnímání stability a lability
- poznávání svalového napětí a uvolnění
- vnímání pocitů a citů, jejich vyjadřování
- rozvoj jemné motoriky (jemné pohyby – pohyby prstů, tváře, mluvidel a jazyka (oromotorika))
- rozvoj hrubé motoriky (pohyby končetin a celého těla – různé lokomoce, šplhání, sed, leh, házení, chytání, zaujímání různých poloh, točení, houpání, koulení, nošení,…)
- rozvoj koordinace pohybů (souhra svalů a svalových skupin, také sladění činností pohybového ústrojí na základě zrakových, sluchových, hmatových, čichových i chuťových informací)
- tělesné schéma (uvědomění si svého těla jako základního výkonného prostředku pro pohyb = vnímání šířky, hmotnosti, proporcionality, umístění v prostoru, uvědomění si různých poloh, postojů, pohybů, kontakt s materiálem a jinými osobami atd.)
- orientace v prostoru (schopnost určit polohu, směr, usměrnit svůj pohyb, vnímání prostoru a jeho vlastností, jde o stimulaci stranovou, předozadní a spojení těchto dvou oblastí se světovými stranami, výškou, středovou orientací apod., orientace vzhledem k hmotě v prostoru)
- relaxace
Výstup je zakončen zařazením zpětné vazby (vhodné konzultovat techniku)
Příprava je vypracována do formuláře: PŘÍPRAVA NA VJ TV
Přípravu odevzdat ke kontrole týden před výstupem!
Osnova předmětu v akad. roce 2021/2022:
1. Úvod do problematiky, požadavky k zápočtu, základní teorie - charakteristika psychomotorických cvičení, oblasti rozvoje a zaměření, historický vývoj, zásady, role pedagoga - 10.2.
2. Didaktické zásady, oblasti rozvoje, psychomotorické pomůcky, psychomotorika v kontextu RVP PV - seznamovací a iniciační hry, hry bez pomůcek - rozvoj obratnosti, koordinace, kreativity a sociální interakc- ukázková lekce I - 17.2.
3. Zpětná vazba, hry s využitím atypických pomůcek, ukázková lekce II zakončená ukázkou cílené zpětné - 17.2.
4. Využití atypických pomůcek - podložek, koberečků, dek a prostěradel - rozvoj koordinace pohybů, spolupráce, kreativity a hrubé motoriky; pedagogické výstupy – 3.3.
5. Využití atypických pomůcek - lan, švihadel, dlouhých gum - rozvoj rovnováhy, přesnosti provedení pohybu, spolupráce, soustředění, koordinace pohybů a hrubé motoriky, orientace v prostoru; pedagogické výstupy – 3.3.
6. Využití atypických pomůcek - kelímků od jogurtů, PET víček, papírových tácků, papírových plat - vnímání vlastního těla, rozvoj obratnosti, spolupráce, kreativity, jemné motoriky, orientace v prostoru; pedagogické výstupy – 17.3.
7. Využití atypických pomůcek - novin (v různých formách) - rozvoj jemné a hrubé motoriky, rychlosti, obratnosti, orientace v prostoru a spolupráce; pedagogické výstupy - 17.3.
8. Využití atypickách pomůcek - balónků a žonglovacích šátků; pedagogické výstupy - 31.3.
9. Využití specifické psychomotroické pomůcky- padáku; pedagogické výstupy-- 31.3.
10. Pohybové činnosti s prvky žonglování - 14.4.
11. Psychomotorika jako součást deskových her a méně tradičních sociálně-interakčních forem a řídících stylů - 14.4.
12. Zápočtový test - 28.4.
13. Specifické psychomotorické pomůcky, zpětná vazba k výuce- 28.4.
Rozpis pedagogických výstupů v akad. roce 2021/2022:
docs.google.com/spreadsheets/d/1NxyRFJGLwa5lpKSDI6Suls6qy35fyPyTnHgQ6Caga2Q/edit?usp=sharing
Využití atypických pomůcek - podložek, koberečků, dek a prostěradel - rozvoj koordinace pohybů, spolupráce, kreativity a hrubé motoriky; pedagogické výstupy – 3.3.
Využití atypických pomůcek - lan, švihadel, dlouhých gum - rozvoj rovnováhy, přesnosti provedení pohybu, spolupráce, soustředění, koordinace pohybů a hrubé motoriky, orientace v prostoru; pedagogické výstupy – 9.3.
Využití atypických pomůcek - kelímků od jogurtů, PET víček, papírových tácků, papírových plat - vnímání vlastního těla, rozvoj obratnosti, spolupráce, kreativity, jemné motoriky, orientace v prostoru; pedagogické výstupy – 16.3.
Využití atypických pomůcek - novin (v různých formách) - rozvoj jemné a hrubé motoriky, rychlosti, obratnosti, orientace v prostoru a spolupráce; pedagogické výstupy - 23.3.
Využití atypickách pomůcek - balónků a žonglovacích šátků; pedagogické výstupy - 30.3.
Využití specifické psychomotroické pomůcky- psychomotorického padáku; pedagogické výstupy - 7.4.
Informace a materiály k zápočtovému testu:
- PMTV7 opory - opory obsahují v každém tématu tzv. "kontrolní otázky" - jakákoliv z těchto otázek se může objevit v testu
- Základní studijní materiál PMTV7
- Publikace: Dvořáková, H. (2011). Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Kapitola 2 - Cíle RVP PV a pohybové činnosti a kapitola 3.2 Rozvíjení smyslů.
- RVP PV, především Vzdělávací oblast Dítě a jeho tělo
VÝSLEDKY ZÁPOČTOVÉHO TESTU :
----------------------------------------------------------
MAXIMÁLNÍ BODOVÝ ZISK - 20 BODŮ, MINIMUM PRO ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU - 15 BODŮ
VÝSLEDKY ZÁPOČTOVÉHO TESTU :
-----------------------------------------
MAXIMÁLNÍ BODOVÝ ZISK - 20 BODŮ, MINIMUM PRO ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU - 15 BODŮ
Osnova předmětu v akad. roce 2017/2018:
1. Úvod do problematiky, požadavky ke zkoušce, základní teorie - charakteristika psychomotorických cvičení, oblasti rozvoje a zaměření, historický vývoj – úvodní a aktivizační hry - 26.9.
2. Didaktické zásady a role pedagoga, psychomotorika v kontextu RVP PV, seznamovací a iniciační hry - ukázková hodina – 3.10.
3. Hry bez pomůcek, koordinace pohybů, vnímání vlastního těla, zpětná vazba – 10.10.
4. Zpětná vazba; hry s využitím novin - praktická cvičení zakončená ukázkou cílené zpětné vazby – 17.10.
5. Rozvoj koordinace pohybů; využití podložek, koberečků, dek a prostěradel - pedagogické výstupy – 24.10.
6. Orientace v prostoru a rozvoj kinestetického analyzátoru (přesnost pohybu, rovnováha); využití lana, dlouhé gumy – výstupy – 31.11.
7. Rozvoj sociální interakce; využití plyšových hraček, - pedagogické výstupy – 7.11.
8. Senzomotorická cvičení, rozvoj sluchového a zrakového analyzátoru - pedagogické výstupy – 14.11.
9. Rozvoj jemné motoriky a hmatového analyzátoru; využití kolíčků, sirek, kancelářských sponek a dalších drobných přemětů; uplatnění a využití psychomotoriky, psychomotorické pomůcky - pedagogické výstupy – 21.11.
10. Poznávání vlastního těla; využití papírových tácků, papírových plat, fazolových sáčků, kelímků od jogurtů, PET víček - pedagogické výstupy – 28.11.
11. Psychomotorický padák – výstupy – 5.12.
12. Žonglování, využití míčků a žonglovacích šátků; didaktické zásady a role pedagoga, psychomotorika v kontextu RVP PV – 12.12.
13. Specifické balanční pomůcky, vnímání stability a lability, zápočty – 19.12.
Osnova předmětu v akad. roce 2017/2018:1. Úvod do problematiky, požadavky ke zkoušce, základní teorie - charakteristika psychomotorických cvičení, oblasti rozvoje a zaměření, historický vývoj – úvodní a aktivizační hry - 26.9.
2. Didaktické zásady a role pedagoga, psychomotorika v kontextu RVP PV, seznamovací a iniciační hry - ukázková hodina – 3.10.
3. Hry bez pomůcek, koordinace pohybů, vnímání vlastního těla, zpětná vazba – 10.10.
4. Zpětná vazba; hry s využitím novin - praktická cvičení zakončená ukázkou cílené zpětné vazby – 17.10.
5. Rozvoj koordinace pohybů; využití podložek, koberečků, dek a prostěradel - pedagogické výstupy – 24.10.
6. Orientace v prostoru a rozvoj kinestetického analyzátoru (přesnost pohybu, rovnováha); využití lana, dlouhé gumy – výstupy – 31.11.
7. Rozvoj sociální interakce; využití plyšových hraček, - pedagogické výstupy – 7.11.
8. Senzomotorická cvičení, rozvoj sluchového a zrakového analyzátoru - pedagogické výstupy – 14.11.
9. Rozvoj jemné motoriky a hmatového analyzátoru; využití kolíčků, sirek, kancelářských sponek a dalších drobných přemětů; uplatnění a využití psychomotoriky, psychomotorické pomůcky - pedagogické výstupy – 21.11.
10. Poznávání vlastního těla; využití papírových tácků, papírových plat, fazolových sáčků, kelímků od jogurtů, PET víček - pedagogické výstupy – 28.11.
11. Psychomotorický padák – výstupy – 5.12.
12. Žonglování, využití míčků a žonglovacích šátků; didaktické zásady a role pedagoga, psychomotorika v kontextu RVP PV – 12.12.
13. Specifické balanční pomůcky, vnímání stability a lability, zápočty – 19.12.
Sylabus
Kreditové hodnocení předmětu | 1 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Nechanická Dita |
Garantující katedra | KTVS - Katedra tělesné výchovy a sportu |
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu pro formu studia |
C - cvičení 1 hod. týdně - P - prezenční S - seminář 5 hod. za semestr - K - kombinované |
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Je prerekvizitou | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Praxe a teorie psychomotorických cvičení, která jsou systémem tělesné výchovy s širokým uplatněním a jejichž prostředkem je pohyb a prožitek. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Osvojit si teorii a praktické dovednosti pro přípravu a realizaci psychomotorických cvičení a her, získat zásobník různě zaměřených aktivit s využitím typických, atypických a specifických pomůcek, prakticky si vyzkoušet co nejvíce konkrétních aktivit z oblasti prožívání vlastního těla, materiálního světa a sociální interakce. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky |
1. Úvod do problematiky, charakteristika psychomotorických cvičení, oblasti rozvoje a zaměření, historický vývoj; hry prosociální a seznamovací. 2. Didaktické zásady a role pedagoga, psychomotorika v kontextu RVP PV; senzomotorická cvičení - rozvoj sluchového, hmatového a zrakového analyzátoru. 3. Uplatnění a využití psychomotoriky, psychomotorické pomůcky; hry s využitím podložek a koberečků. 4. Zpětná vazba; hry s využitím novin - praktická cvičení zakončená ukázkou cílené zpětné vazby. 5. Hry s využitím dek, prostěradel a nafukovacích balónků (rozvoj spolupráce ve skupině, obratnosti a orientace v prostoru) - pedagogické výstupy. 6. Hry s využitím kelímků od jogurtů, víček od PET lahví, pivních tácků a papírových plat od vajíček (aktivity rozvíjející kreativitu, představivost a poznávání vlastního těla) - pedagogické výstupy. 7. Hry s využitím plyšových hraček a fazolových sáčků (rozvoj sociální interakce) - pedagogické výstupy. 8. Hry s využitím kolíčků, kancelářských sponek, sirek a jiných drobných předmětů (rozvoj jemné motoriky) - pedagogické výstupy. 9. Hry s využitím lana a dlouhé gumy (rozvoj obratnosti a orientace v prostoru). 10. Hry s využitím tělocvičeného nářadí a náčiní (aktivity rozvíjející hrubou motoriku, koordinaci pohybů a orientaci v prostoru) - pedagogické výstupy. 11. Základy žonglování. 12. Cvičení s padákem. 13. Specifické psychomotorické pomůcky. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn |
ADAMÍROVÁ, J. Hravá a zábavná výchova pohybem. Praha: Unie zdravotnictví TV ČASPU, 1995. ISBN 80-86586-27-8. BLAHUTKOVÁ, M., KOUBOVÁ, J. Psychomotorika aneb prožitek z pohybu. Brno: CDVU MU, 1995. HERMOVÁ,S. Psychomotické hry. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-018-9. KARÁSKOVÁ, V. Zábavná cvičení ve škole i doma. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci FTK, 2007. SZABOVÁ, M. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-276-9. |
Literatura doporučená studentům |
HURDOVÁ, E. Hrajeme si s padákem. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-578-3. KARÁSKOVÁ, V. Pohybové hrátky pro děti zdravé i postižené. Olomouc: UP v Olomouci, 2003. ISBN 978-80-244-1672-4. KLÁZOVÁ,R. - KOPŘIVOVÁ,J. Pojď si hrát s netradičním nářadím. Brno: PF MU, 1993. KULHÁNKOVÁ, E. Cvičíme pro radost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-929-3. REITMAYEROVÁ, E., BROUMOVÁ, V. Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-317-8. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu |
1. Aktivní účast ve výuce. 2. Splnění praktického pedagogického výstupu na zadané téma. 3. Teoretický test |