PPSCH, TVPSY, BPSYM - psychomotorika
Stručná anotace předmětu:
Praktické i teoretické osvojení metodiky psychomotorických cvičení, která jsou systémem tělesné výchovy s širokým uplatněním, jejíž prostředkem ja pohyb a prožitek.
Cíle předmětu:
Osvojení metodiky pro přípravu a realizaci psychomotorických cvičení a her, osvojení specifických dovedností pro jejich efektivní realizaci, zvládnutí zařazení zpětné vazby a vytvoření zásobníku aktivit pro vlastní praxi.
Zápočtové požadavky v akad. roce 2021/2022:
Aktivní účast v hodinách
Žonglování se třemi míčky (5s) *
Soubor cvičení a her (prakticky provedených v hodinách, případně další hry) – skupinový sborník
Praktický pedagogický výstup psychomotorických her nebo cvičení na určené či zvolené téma**
(včetně přípravy) - rozsah cca 25-30 minut
* žonglovat na zápočet lze prezenčně (v rámci vypsaného termínu nebo jindy po domluvě - v rámci každého termínu jsou 3 pokusy) nebo lze zaslat video (které obsahuje buďto dvě samostatná videa, každé 5 s žonglování nebo jedno video 10 s žonglování)
** Výstup je vždy zaměřen alespoň na čtyři z následujících oblastí:
- rozvoj senzomotoriky (optické, akustické a taktilní vnímání)
- prosocializace (komunikace, spolupráce atd.)
- vnímání těla v prostoru
- vnímání stability a lability
- poznávání svalového napětí a uvolnění
- vnímání pocitů a citů, jejich vyjadřování
- rozvoj jemné motoriky (jemné pohyby – pohyby prstů, tváře, mluvidel a jazyka (oromotorika))
- rozvoj hrubé motoriky (pohyby končetin a celého těla – různé lokomoce, šplhání, sed, leh, házení, chytání, zaujímání různých poloh, točení, houpání, koulení, nošení,…)
- rozvoj koordinace pohybů (souhra svalů a svalových skupin, také sladění činností pohybového ústrojí na základě zrakových, sluchových, hmatových, čichových i chuťových informací)
- tělesné schéma (uvědomění si svého těla jako základního výkonného prostředku pro pohyb = vnímání šířky, hmotnosti, proporcionality, umístění v prostoru, uvědomění si různých poloh, postojů, pohybů, kontakt s materiálem a jinými osobami atd.)
- orientace v prostoru (schopnost určit polohu, směr, usměrnit svůj pohyb, vnímání prostoru a jeho vlastností, jde o stimulaci stranovou, předozadní a spojení těchto dvou oblastí se světovými stranami, výškou, středovou orientací apod., orientace vzhledem k hmotě v prostoru)
- relaxace
Výstup je zakončen zařazením zpětné vazby (vhodné konzultovat techniku)
Příprava je vypracována do formuláře: PŘÍPRAVA NA VJ TV
Přípravu odevzdat ke kontrole týden před výstupem!
Osnova předmětu v akad. roce 2021/2022:
1. Úvod do problematiky, zápočtové požadavky, základní teorie - charakteristika psychomotorických cvičení, oblasti rozvoje a zaměření, historický vývoj, didaktické zásady a role pedagoga - 7./9.2.
2. Žonglování. Využití míčků a žonglovacích šátků. - 14./16.2.
3. Psychomotorika v kontextu RVP ZV; zpětná vazba; praktická ukázková hodina se zaměřením na sociální interakci, psychomotorické činnosti a hry bez pomůcek a zařazení zpětné vazby. - 21./23.2.
4. Uplatnění a využití psychomotoriky, psychomotorické pomůcky; ukázková lekce s důrazem na zpětnou vazbu. - 28.2./2.3
Pedagogické výstupy:
5. - 7/9.3. Využití atypických pomůcek - podložek, koberečků, dek a prostěradel - rozvoj koordinace pohybů, spolupráce, kreativity a rovnováhy.
6. - 14./16.3. Využití atypických pomůcek - lan, švihadel, dlouhých gum - rozvoj rovnováhy, přesnosti provedení pohybu, spolupráce, soustředění a koordinace.
7. - 21./23.3. Využití atypických pomůcek - novin (v různých formách) - rozvoj jemné a hrubé motoriky, rychlosti, obratnosti, orientace v prostoru a spolupráce (23.3 je od 13:00 děkanské volno)
8. - 28./30.3. Využití atypických pomůcek - kelímků od jogurtů, PET víček a kolíčků - poznávání a vnímání vlastního těla, rozvoj koordinace pohybů, spolupráce a kreativity.
9. - 4./6.4. Využití atypických pomůcek - papírových tácků (pivních), papírových plat, fazolových sáčků a ruliček od toaletního papíru - poznávání a vnímání vlastního těla.
10. - 11./13.4. Využití typického náčiní a běžného tělocvičného nářadí, využití specifických balančních pomůcek - rozvoj rovhováhy, přesnosti pohybu, koordinace, koncentrace a spolupráce.
11. - 18/20.4. Využití specifické psychomotroické pomůcky- padáku.
12. Psychomotorické činnosti formou deskových her. - 25./27.4. Využití atypických pomůcek - novin (v různých formách) - rozvoj jemné a hrubé motoriky, rychlosti, obratnosti, orientace v prostoru a spolupráce
13. Specifické balanční pomůcky, vnímání stability a lability, žonglování. - 2./4.5.
Rozpis ped. výstupů v akad. roce 2021/2022
Sylabus
Kreditové hodnocení předmětu | 1 | ||
Volně volitelný předmět | ne | ||
Garant předmětu | Culková Dita | ||
Garantující katedra | KTVS - Katedra tělesné výchovy a sportu | ||
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet | ||
Forma zkoušky | - - - | ||
Rozsah výuky předmětu pro formu studia | C - cvičení 1 hod. týdně - P - prezenční | ||
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity | ||
Kontraindikace |
|
||
Je prerekvizitou | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu | ||
Anotace předmětu | Praxe i teorie psychomotorických cvičení, která jsou systémem tělesné výchovy s širokým uplatněním a jejichž prostředkem je pohyb a prožitek. | ||
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Osvojit si teorii a praktické dovednosti pro přípravu a realizaci psychomotorických cvičení a her, získat zásobník různě zaměřených aktivit s využitím typických, atypických a specifických pomůcek, prakticky si vyzkoušet co nejvíce konkrétních aktivit následovaných zpětnou vazbou. | ||
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky |
1. úvod do problematiky, charakteristika pschm cvičení, historický vývoj, hry prosociální a seznamovací 2. oblasti rozvoje a zaměření psychomotorických cvičení, didaktické zásady; senzomotorická cvičení - rozvoj sluchového, hmatového a zrakového analyzátoru 3. praktické využití, psychomotorické pomůcky; základy žonglování 4. psychomotorika ve školní TV, role pedagoga, zpětná vazba; hry s využitím novin 5. hry s využitím podložek a koberečků - pedagogické výstupy 6. hry s využitím dek, prostěradel a nafukovacích balónků - pedagogické výstupy 7. hry s využitím lana a dlouhé gumy - pedagogické výstupy 8. hry s využitím kelímků, PET víček, papírových tácků, kancelářských sponek, kolíčků a jiných drobných předmětů - pedagogické výstupy 9. využití tělocvičného nářadí a náčiní (s použitím zrcátek) - pedagogické výstupy 10. padák - pedagogické výstupy 11. žonglování 12. žonglování 13. specifické pomůcky |
||
Literatura, na níž je předmět vystavěn |
ADAMÍROVÁ, J. Hravá a zábavná výchova pohybem. Praha: Unie zdravotnictví TV ČASPU, 1995. ISBN 80-86586-27-8. BLAHUTKOVÁ, M., KOUBOVÁ, J. Psychomotorika aneb prožitek z pohybu. Brno: CDVU MU, 1995. HERMOVÁ,S. Psychomotické hry. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-018-9. KARÁSKOVÁ, V. Zábavná cvičení ve škole i doma. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci FTK, 2007. SZABOVÁ, M. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-276-9. |
||
Literatura doporučená studentům |
HURDOVÁ, E. Hrajeme si s padákem. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-578-3. KARÁSKOVÁ, V. Pohybové hrátky pro děti zdravé i postižené. Olomouc: UP v Olomouci, 2003. ISBN 978-80-244-1672-4. KLÁZOVÁ,R. - KOPŘIVOVÁ,J. Pojď si hrát s netradičním nářadím. Brno: PF MU, 1993. KULHÁNKOVÁ, E. Cvičíme pro radost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-929-3. REITMAYEROVÁ, E., BROUMOVÁ, V. Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-317-8. |
||
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu |
1. Aktivní účast v hodinách 2. Soubor cvičení a her (prakticky realizovaných v hodinách) 3. Žonglování se třemi míčky (5s) 4. Pedagogický výstup na zvolené téma |