PPSCH, TVPSY, BPSYM - psychomotorika

 

Stručná anotace předmětu:

Praktické i teoretické osvojení metodiky psychomotorických cvičení, která jsou systémem tělesné výchovy s širokým uplatněním, jejíž prostředkem ja pohyb a prožitek.

 

Cíle předmětu:

Osvojení metodiky pro přípravu a realizaci psychomotorických cvičení a her, osvojení specifických dovedností pro jejich efektivní realizaci, zvládnutí zařazení zpětné vazby a vytvoření zásobníku aktivit pro vlastní praxi.

 

Zápočtové požadavky v akad. roce 2021/2022:

Aktivní účast v hodinách

Žonglování se třemi míčky (5s) *

Soubor cvičení a her (prakticky provedených v hodinách, případně další hry) – skupinový sborník 

Praktický pedagogický výstup psychomotorických her nebo cvičení na určené či zvolené téma**

 (včetně přípravy) - rozsah cca 25-30 minut

* žonglovat na zápočet lze prezenčně (v rámci vypsaného termínu nebo jindy po domluvě - v rámci každého termínu jsou 3 pokusy) nebo lze zaslat video (které obsahuje buďto dvě samostatná videa, každé 5 s žonglování nebo jedno video 10 s žonglování)

**  Výstup je vždy zaměřen alespoň na čtyři z následujících oblastí:

- rozvoj senzomotoriky  (optické, akustické a taktilní vnímání)

- prosocializace (komunikace, spolupráce atd.)

- vnímání těla v prostoru

- vnímání stability a lability

- poznávání svalového napětí a uvolnění

- vnímání pocitů a citů, jejich vyjadřování

- rozvoj jemné motoriky (jemné pohyby – pohyby prstů, tváře, mluvidel a jazyka (oromotorika))

- rozvoj hrubé motoriky (pohyby končetin a celého těla – různé lokomoce, šplhání, sed, leh, házení, chytání, zaujímání různých poloh, točení, houpání, koulení, nošení,…)

- rozvoj koordinace pohybů (souhra svalů a svalových skupin, také sladění činností pohybového ústrojí na základě zrakových, sluchových, hmatových, čichových i chuťových informací)

- tělesné schéma (uvědomění si svého těla jako základního výkonného prostředku pro pohyb = vnímání šířky, hmotnosti, proporcionality, umístění v prostoru, uvědomění si různých poloh, postojů, pohybů, kontakt s materiálem a jinými osobami atd.)

- orientace v prostoru (schopnost určit polohu, směr, usměrnit svůj pohyb, vnímání prostoru a jeho vlastností, jde o stimulaci stranovou, předozadní a spojení těchto dvou oblastí se světovými stranami, výškou, středovou orientací apod., orientace vzhledem k hmotě v prostoru)

- relaxace

Výstup je zakončen zařazením zpětné vazby (vhodné konzultovat techniku)

Příprava je vypracována do formuláře: PŘÍPRAVA NA VJ TV

Přípravu odevzdat ke kontrole týden před výstupem!

 

Osnova předmětu v akad. roce 2021/2022:

1.     Úvod do problematiky, zápočtové požadavky, základní teorie - charakteristika psychomotorických cvičení, oblasti rozvoje a zaměření, historický vývoj, didaktické zásady a role pedagoga  - 7./9.2.

2.    Žonglování. Využití míčků a žonglovacích šátků. - 14./16.2.

3.     Psychomotorika v kontextu RVP ZV; zpětná vazba; praktická ukázková hodina se zaměřením na sociální interakci, psychomotorické činnosti a hry bez pomůcek a zařazení zpětné vazby. - 21./23.2.

4.     Uplatnění a využití psychomotoriky, psychomotorické pomůcky; ukázková lekce s důrazem na zpětnou vazbu. - 28.2./2.3

Pedagogické výstupy:

5. -  7/9.3.  Využití atypických pomůcek -  podložek, koberečků, dek a prostěradel - rozvoj koordinace pohybů, spolupráce, kreativity a rovnováhy. 

6. -  14./16.3.  Využití atypických pomůcek - lan, švihadel, dlouhých gum - rozvoj rovnováhy, přesnosti provedení pohybu, spolupráce, soustředění a koordinace.

7. -  21./23.3. Využití atypických pomůcek - novin (v různých formách) - rozvoj jemné a hrubé motoriky, rychlosti, obratnosti, orientace v prostoru a spolupráce (23.3 je od 13:00 děkanské volno)

8. -  28./30.3. Využití atypických pomůcek - kelímků od jogurtů, PET víček a kolíčků - poznávání a vnímání vlastního těla, rozvoj koordinace pohybů, spolupráce a kreativity.

9. -  4./6.4.  Využití atypických pomůcek - papírových tácků (pivních), papírových plat, fazolových sáčků a ruliček od toaletního papíru - poznávání a vnímání vlastního těla.

10. - 11./13.4. Využití typického náčiní a běžného tělocvičného nářadí, využití specifických balančních pomůcek - rozvoj rovhováhy, přesnosti pohybu, koordinace, koncentrace a spolupráce.

11. - 18/20.4. Využití specifické psychomotroické pomůcky- padáku.

    12. Psychomotorické činnosti formou deskových her. - 25./27.4.  Využití atypických pomůcek - novin (v různých formách) - rozvoj jemné a hrubé motoriky, rychlosti, obratnosti, orientace v prostoru a spolupráce

    13. Specifické balanční pomůcky, vnímání stability a lability, žonglování.  - 2./4.5.

 

Rozpis ped. výstupů v akad. roce 2021/2022

 

 

Zpětná vazba

Sylabus

PSYCHOM - Psychomotorika

 

Kreditové hodnocení předmětu 1
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Culková Dita
Garantující katedra KTVS - Katedra tělesné výchovy a sportu
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu pro formu studia C - cvičení 1 hod. týdně - P - prezenční
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace
PSYCHFM Psychomotorika
Je prerekvizitou Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Praxe i teorie psychomotorických cvičení, která jsou systémem tělesné výchovy s širokým uplatněním a jejichž prostředkem je pohyb a prožitek.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Osvojit si teorii a praktické dovednosti pro přípravu a realizaci psychomotorických cvičení a her, získat zásobník různě zaměřených aktivit s využitím typických, atypických a specifických pomůcek, prakticky si vyzkoušet co nejvíce konkrétních aktivit následovaných zpětnou vazbou.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. úvod do problematiky, charakteristika pschm cvičení, historický vývoj, hry prosociální a seznamovací
2. oblasti rozvoje a zaměření psychomotorických cvičení, didaktické zásady; senzomotorická cvičení - rozvoj sluchového, hmatového a zrakového analyzátoru
3. praktické využití, psychomotorické pomůcky; základy žonglování
4. psychomotorika ve školní TV, role pedagoga, zpětná vazba; hry s využitím novin
5. hry s využitím podložek a koberečků - pedagogické výstupy
6. hry s využitím dek, prostěradel a nafukovacích balónků - pedagogické výstupy
7. hry s využitím lana a dlouhé gumy - pedagogické výstupy
8. hry s využitím kelímků, PET víček, papírových tácků, kancelářských sponek, kolíčků a jiných drobných předmětů - pedagogické výstupy
9. využití tělocvičného nářadí a náčiní (s použitím zrcátek) - pedagogické výstupy
10. padák - pedagogické výstupy
11. žonglování
12. žonglování
13. specifické pomůcky
Literatura, na níž je předmět vystavěn ADAMÍROVÁ, J. Hravá a zábavná výchova pohybem. Praha: Unie zdravotnictví TV ČASPU, 1995. ISBN 80-86586-27-8.
BLAHUTKOVÁ, M., KOUBOVÁ, J. Psychomotorika aneb prožitek z pohybu. Brno: CDVU MU, 1995.
HERMOVÁ,S. Psychomotické hry. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-018-9.
KARÁSKOVÁ, V. Zábavná cvičení ve škole i doma. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci FTK, 2007.
SZABOVÁ, M. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-276-9.
Literatura doporučená studentům HURDOVÁ, E. Hrajeme si s padákem. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-578-3.
KARÁSKOVÁ, V. Pohybové hrátky pro děti zdravé i postižené. Olomouc: UP v Olomouci, 2003. ISBN 978-80-244-1672-4.
KLÁZOVÁ,R. - KOPŘIVOVÁ,J. Pojď si hrát s netradičním nářadím. Brno: PF MU, 1993.
KULHÁNKOVÁ, E. Cvičíme pro radost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-929-3.
REITMAYEROVÁ, E., BROUMOVÁ, V. Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-317-8.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu 1. Aktivní účast v hodinách
2. Soubor cvičení a her (prakticky realizovaných v hodinách)
3. Žonglování se třemi míčky (5s)
4. Pedagogický výstup na zvolené téma