KMPSM - psychomotorika

    

 

Co je psychomotorika?

Jedná se o ucelený systém výchovy pohybem s širokým uplatněním v různých zdravotních a věkových kategoriích. Psychomotorické činnosti podporují iniciativu, samostatnost, tvořivost, respektují individualitu každého cvičence a harmonicky rozvíjejí jeho osobnost. Důraz je kladen na uvědomování si vlastních pocitů a citů, na rozvoj schopností vcítit se do pocitů druhých, chápat je a respektovat.

 

Cíl předmětu:

Rozvoj organizačních dovedností, schopnosti vhodně volit aktivity ke stanoveným cílů a podat zpětnou vazbu; získat zásobník her, činností a tělesných cvičení z oblasti vnímání vlastního těla (poznání vnějšího světa prostřednictvím smyslového vnímání), z oblasti materiální (využití běžného tělocvičného nářadí a náčiní, předmětů z každodenního života, speciálních psychomotorických pomůcek) a z oblasti společenské (sociální komunikace, rozvoj kreativity). Důraz je kladen na využívání předmětů denní potřeby.

 

Požadavky k zápočtu v akademickém roce 2021/2022:

1. aktivní účast na výuce 
2. teoretický test
3. zásobník psychomotorických cvičení a her (skupinová práce)

Zásobník zpracujte formou ucelených příprav na ŘPČ. Každá příprava má své téma, které jste si ve skupince vybraly nebo vám bylo přiděleno. Každá příprava by měla býv v rozsahu 45 minut (úvodní, rušná, průpravná - ideálně s využitím přidělených pomůcek, hlavní a závěrečná část). Přípravu zapracujte do této tabulky: PŘÍPRAVA NA VJ TV MŠ

Všechny přípravy dejte dohromady do jednoho dokumentu a v jednom provedení (jeden dokument, který se skládá ze všech příprav) zašlete na e-mail dita.culkova@uhk.cz.

Jednotlivá příprava je vždy zaměřena na rozvoj zadané oblasti a minimálně dalších dvou z následujících:

- rozvoj senzomotoriky  (optické, akustické a taktilní vnímání)

- prosocializace (komunikace, spolupráce atd.)

- vnímání těla v prostoru

- vnímání stability a lability

- poznávání svalového napětí a uvolnění

- vnímání pocitů a citů, jejich vyjadřování

- rozvoj jemné motoriky (jemné pohyby – pohyby prstů, tváře, mluvidel a jazyka (oromotorika))

- rozvoj hrubé motoriky (pohyby končetin a celého těla – různé lokomoce, šplhání, sed, leh, házení, chytání, zaujímání různých poloh, točení, houpání, koulení, nošení,…)

- rozvoj koordinace pohybů (souhra svalů a svalových skupin, také sladění činností pohybového ústrojí na základě zrakových, sluchových, hmatových, čichových i chuťových informací)

- tělesné schéma (uvědomění si svého těla jako základního výkonného prostředku pro pohyb = vnímání šířky, hmotnosti, proporcionality, umístění v prostoru, uvědomění si různých poloh, postojů, pohybů, kontakt s materiálem a jinými osobami atd.)

- orientace v prostoru (schopnost určit polohu, směr, usměrnit svůj pohyb, vnímání prostoru a jeho vlastností, jde o stimulaci stranovou, předozadní a spojení těchto dvou oblastí se světovými stranami, výškou, středovou orientací apod., orientace vzhledem k hmotě v prostoru)

- relaxace

Příprava je zakončena zařazením zpětné vazby (konkrétní technika s konkrétními otázkami)

 

Informace a materiály k zápočtovému testu:

opory  - opory obsahují v každém tématu tzv. "kontrolní otázky" - ty se mohou objevit v testu

Základní studijní materiál

- Publikace: Dvořáková, H. (2011). Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Kapitola  2 - Cíle RVP PV a pohybové činnosti a kapitola 3.2 Rozvíjení smyslů.

- RVP PV, především Vzdělávací oblast Dítě a jeho tělo


 

Další materiály ke stažení:

 

prstova-abeceda-pro-dve-ruce

jemná motorika - PLAVBA

Zpětná vazba

 

 


Výsledky testu:

               (maximum bodů je 32, minimum pro udělení zápočtu je 22 bodů)

             

          

 

Studijní materiál:

 

Publikace: Dvořáková, H. (2011). Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Kapitola  2 - Cíle RVP PV a pohybové činnosti a kapitola 3.2 Rozvíjení smyslů. 

KMTV7 Dvořáková

Základní studijní materiál KMTV7

KMTV7 opory  -- opory obsahují v každém tématu tzv. "kontrolní otázky" - jakákoliv z těchto otázek se může objevit v testu

RVP_PV.pdf

jemná motorika - PLAVBA

Zpětná vazba.docx

sbornik pschm aktivit - pokyny

Sbornik pschm aktivit - tabulka

oblasti rozvoje

Sylabus

TEVYMSB5 - Tělesná výchova B5

 

Kreditové hodnocení předmětu 1
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Nechanická Dita
Garantující katedra KTVS - Katedra tělesné výchovy a sportu
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu pro formu studia C - cvičení 1 hod. týdně - P - prezenční
S - seminář 5 hod. za semestr - K - kombinované
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Je prerekvizitou Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Praxe a teorie psychomotorických cvičení, která jsou systémem tělesné výchovy s širokým uplatněním a jejichž prostředkem je pohyb a prožitek.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Osvojit si teorii a praktické dovednosti pro přípravu a realizaci psychomotorických cvičení a her, získat zásobník různě zaměřených aktivit s využitím typických, atypických a specifických pomůcek, prakticky si vyzkoušet co nejvíce konkrétních aktivit z oblasti prožívání vlastního těla, materiálního světa a sociální interakce.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky 1. Úvod do problematiky, charakteristika psychomotorických cvičení, oblasti rozvoje a zaměření, historický vývoj; hry prosociální a seznamovací.
2. Didaktické zásady a role pedagoga, psychomotorika v kontextu RVP PV; senzomotorická cvičení - rozvoj sluchového, hmatového a zrakového analyzátoru.
3. Uplatnění a využití psychomotoriky, psychomotorické pomůcky; hry s využitím podložek a koberečků.
4. Zpětná vazba; hry s využitím novin - praktická cvičení zakončená ukázkou cílené zpětné vazby.
5. Hry s využitím dek, prostěradel a nafukovacích balónků (rozvoj spolupráce ve skupině, obratnosti a orientace v prostoru) - pedagogické výstupy.
6. Hry s využitím kelímků od jogurtů, víček od PET lahví, pivních tácků a papírových plat od vajíček (aktivity rozvíjející kreativitu, představivost a poznávání vlastního těla) - pedagogické výstupy.
7. Hry s využitím plyšových hraček a fazolových sáčků (rozvoj sociální interakce) - pedagogické výstupy.
8. Hry s využitím kolíčků, kancelářských sponek, sirek a jiných drobných předmětů (rozvoj jemné motoriky) - pedagogické výstupy.
9. Hry s využitím lana a dlouhé gumy (rozvoj obratnosti a orientace v prostoru).
10. Hry s využitím tělocvičeného nářadí a náčiní (aktivity rozvíjející hrubou motoriku, koordinaci pohybů a orientaci v prostoru) - pedagogické výstupy.
11. Základy žonglování.
12. Cvičení s padákem.
13. Specifické psychomotorické pomůcky.
Literatura, na níž je předmět vystavěn ADAMÍROVÁ, J. Hravá a zábavná výchova pohybem. Praha: Unie zdravotnictví TV ČASPU, 1995. ISBN 80-86586-27-8.
BLAHUTKOVÁ, M., KOUBOVÁ, J. Psychomotorika aneb prožitek z pohybu. Brno: CDVU MU, 1995.
HERMOVÁ,S. Psychomotické hry. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-018-9.
KARÁSKOVÁ, V. Zábavná cvičení ve škole i doma. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci FTK, 2007.
SZABOVÁ, M. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-276-9.
Literatura doporučená studentům HURDOVÁ, E. Hrajeme si s padákem. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-578-3.
KARÁSKOVÁ, V. Pohybové hrátky pro děti zdravé i postižené. Olomouc: UP v Olomouci, 2003. ISBN 978-80-244-1672-4.
KLÁZOVÁ,R. - KOPŘIVOVÁ,J. Pojď si hrát s netradičním nářadím. Brno: PF MU, 1993.
KULHÁNKOVÁ, E. Cvičíme pro radost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-929-3.
REITMAYEROVÁ, E., BROUMOVÁ, V. Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-317-8.
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu 1. Aktivní účast ve výuce.
2. Splnění praktického pedagogického výstupu na zadané téma.
3. Teoretický test