KMPSM - psychomotorika
Co je psychomotorika?
Jedná se o ucelený systém výchovy pohybem s širokým uplatněním v různých zdravotních a věkových kategoriích. Psychomotorické činnosti podporují iniciativu, samostatnost, tvořivost, respektují individualitu každého cvičence a harmonicky rozvíjejí jeho osobnost. Důraz je kladen na uvědomování si vlastních pocitů a citů, na rozvoj schopností vcítit se do pocitů druhých, chápat je a respektovat.
Cíl předmětu:
Rozvoj organizačních dovedností, schopnosti vhodně volit aktivity ke stanoveným cílů a podat zpětnou vazbu; získat zásobník her, činností a tělesných cvičení z oblasti vnímání vlastního těla (poznání vnějšího světa prostřednictvím smyslového vnímání), z oblasti materiální (využití běžného tělocvičného nářadí a náčiní, předmětů z každodenního života, speciálních psychomotorických pomůcek) a z oblasti společenské (sociální komunikace, rozvoj kreativity). Důraz je kladen na využívání předmětů denní potřeby.
Požadavky k zápočtu v akademickém roce 2021/2022:
1. aktivní účast na výuce
2. teoretický test
3. zásobník psychomotorických cvičení a her (skupinová práce)
Zásobník zpracujte formou ucelených příprav na ŘPČ. Každá příprava má své téma, které jste si ve skupince vybraly nebo vám bylo přiděleno. Každá příprava by měla býv v rozsahu 45 minut (úvodní, rušná, průpravná - ideálně s využitím přidělených pomůcek, hlavní a závěrečná část). Přípravu zapracujte do této tabulky: PŘÍPRAVA NA VJ TV MŠ
Všechny přípravy dejte dohromady do jednoho dokumentu a v jednom provedení (jeden dokument, který se skládá ze všech příprav) zašlete na e-mail dita.culkova@uhk.cz.
Jednotlivá příprava je vždy zaměřena na rozvoj zadané oblasti a minimálně dalších dvou z následujících:
- rozvoj senzomotoriky (optické, akustické a taktilní vnímání)
- prosocializace (komunikace, spolupráce atd.)
- vnímání těla v prostoru
- vnímání stability a lability
- poznávání svalového napětí a uvolnění
- vnímání pocitů a citů, jejich vyjadřování
- rozvoj jemné motoriky (jemné pohyby – pohyby prstů, tváře, mluvidel a jazyka (oromotorika))
- rozvoj hrubé motoriky (pohyby končetin a celého těla – různé lokomoce, šplhání, sed, leh, házení, chytání, zaujímání různých poloh, točení, houpání, koulení, nošení,…)
- rozvoj koordinace pohybů (souhra svalů a svalových skupin, také sladění činností pohybového ústrojí na základě zrakových, sluchových, hmatových, čichových i chuťových informací)
- tělesné schéma (uvědomění si svého těla jako základního výkonného prostředku pro pohyb = vnímání šířky, hmotnosti, proporcionality, umístění v prostoru, uvědomění si různých poloh, postojů, pohybů, kontakt s materiálem a jinými osobami atd.)
- orientace v prostoru (schopnost určit polohu, směr, usměrnit svůj pohyb, vnímání prostoru a jeho vlastností, jde o stimulaci stranovou, předozadní a spojení těchto dvou oblastí se světovými stranami, výškou, středovou orientací apod., orientace vzhledem k hmotě v prostoru)
- relaxace
Příprava je zakončena zařazením zpětné vazby (konkrétní technika s konkrétními otázkami)
Informace a materiály k zápočtovému testu:
- opory - opory obsahují v každém tématu tzv. "kontrolní otázky" - ty se mohou objevit v testu
- Publikace: Dvořáková, H. (2011). Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Kapitola 2 - Cíle RVP PV a pohybové činnosti a kapitola 3.2 Rozvíjení smyslů.
- RVP PV, především Vzdělávací oblast Dítě a jeho tělo
Další materiály ke stažení:
Výsledky testu:
(maximum bodů je 32, minimum pro udělení zápočtu je 22 bodů)
Studijní materiál:
Publikace: Dvořáková, H. (2011). Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Kapitola 2 - Cíle RVP PV a pohybové činnosti a kapitola 3.2 Rozvíjení smyslů.
Základní studijní materiál KMTV7
KMTV7 opory -- opory obsahují v každém tématu tzv. "kontrolní otázky" - jakákoliv z těchto otázek se může objevit v testu
sbornik pschm aktivit - pokyny
Sylabus
Kreditové hodnocení předmětu | 1 |
Volně volitelný předmět | ne |
Garant předmětu | Nechanická Dita |
Garantující katedra | KTVS - Katedra tělesné výchovy a sportu |
Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
Forma zkoušky | - - - |
Rozsah výuky předmětu pro formu studia |
C - cvičení 1 hod. týdně - P - prezenční S - seminář 5 hod. za semestr - K - kombinované |
Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
Je prerekvizitou | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
Anotace předmětu | Praxe a teorie psychomotorických cvičení, která jsou systémem tělesné výchovy s širokým uplatněním a jejichž prostředkem je pohyb a prožitek. |
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Osvojit si teorii a praktické dovednosti pro přípravu a realizaci psychomotorických cvičení a her, získat zásobník různě zaměřených aktivit s využitím typických, atypických a specifických pomůcek, prakticky si vyzkoušet co nejvíce konkrétních aktivit z oblasti prožívání vlastního těla, materiálního světa a sociální interakce. |
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky |
1. Úvod do problematiky, charakteristika psychomotorických cvičení, oblasti rozvoje a zaměření, historický vývoj; hry prosociální a seznamovací. 2. Didaktické zásady a role pedagoga, psychomotorika v kontextu RVP PV; senzomotorická cvičení - rozvoj sluchového, hmatového a zrakového analyzátoru. 3. Uplatnění a využití psychomotoriky, psychomotorické pomůcky; hry s využitím podložek a koberečků. 4. Zpětná vazba; hry s využitím novin - praktická cvičení zakončená ukázkou cílené zpětné vazby. 5. Hry s využitím dek, prostěradel a nafukovacích balónků (rozvoj spolupráce ve skupině, obratnosti a orientace v prostoru) - pedagogické výstupy. 6. Hry s využitím kelímků od jogurtů, víček od PET lahví, pivních tácků a papírových plat od vajíček (aktivity rozvíjející kreativitu, představivost a poznávání vlastního těla) - pedagogické výstupy. 7. Hry s využitím plyšových hraček a fazolových sáčků (rozvoj sociální interakce) - pedagogické výstupy. 8. Hry s využitím kolíčků, kancelářských sponek, sirek a jiných drobných předmětů (rozvoj jemné motoriky) - pedagogické výstupy. 9. Hry s využitím lana a dlouhé gumy (rozvoj obratnosti a orientace v prostoru). 10. Hry s využitím tělocvičeného nářadí a náčiní (aktivity rozvíjející hrubou motoriku, koordinaci pohybů a orientaci v prostoru) - pedagogické výstupy. 11. Základy žonglování. 12. Cvičení s padákem. 13. Specifické psychomotorické pomůcky. |
Literatura, na níž je předmět vystavěn |
ADAMÍROVÁ, J. Hravá a zábavná výchova pohybem. Praha: Unie zdravotnictví TV ČASPU, 1995. ISBN 80-86586-27-8. BLAHUTKOVÁ, M., KOUBOVÁ, J. Psychomotorika aneb prožitek z pohybu. Brno: CDVU MU, 1995. HERMOVÁ,S. Psychomotické hry. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-018-9. KARÁSKOVÁ, V. Zábavná cvičení ve škole i doma. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci FTK, 2007. SZABOVÁ, M. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-276-9. |
Literatura doporučená studentům |
HURDOVÁ, E. Hrajeme si s padákem. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-578-3. KARÁSKOVÁ, V. Pohybové hrátky pro děti zdravé i postižené. Olomouc: UP v Olomouci, 2003. ISBN 978-80-244-1672-4. KLÁZOVÁ,R. - KOPŘIVOVÁ,J. Pojď si hrát s netradičním nářadím. Brno: PF MU, 1993. KULHÁNKOVÁ, E. Cvičíme pro radost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-929-3. REITMAYEROVÁ, E., BROUMOVÁ, V. Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-317-8. |
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu |
1. Aktivní účast ve výuce. 2. Splnění praktického pedagogického výstupu na zadané téma. 3. Teoretický test |